“Apabila beduk diketuk, tentulah
ada yang rasa terkejut, tak senang, malah ada kalanya ‘bingit’. Namun sebaik
menyedari untuk apa beduk itu diketuk, kita akan mula memberi
perhatian,mendengarnya dengan teliti dan bertindak selaras dengan mesej yang
dibawanya. Suara peringatan ada kalanya tidak perlu terlalu nyaring, namun
cukup sekadar dapat didengar oleh telinga dan hati. Orang yang bijaksana akan
lebih terkesan oleh bisikan berbanding jeritan.”
Begitulah sebahagian
daripada kata-kata penerangan mengenai buku yang menarik ini. Sudah tentu ramai
yang tidak asing lagi dengan karya penulis bernama Pahrol Mohd Juoi, yang
kebanyakannya membangkitkan semangat dan kesedaran kepada si pembaca dengan
madah-madah menusuk kalbu. Pastinya yang telah menelaah kebanyakan karyanya akan
mendapatkan buku penulisan beliau yang terbaru ini. Bagi yang masih belum
mengenali beliau, pasti akan kagum dan berusaha untuk mencari karya-karya
beliau yang lain setelah membaca buku Beduk Diketuk ini.
Perbincangan yang
kebanyakannya berkisar mengenai mentaliti masyarakat kini yang pada pandangan
penulis adalah yang sepatutnya diperbetulkan antaranya terangkum dalam tajuk
Kisah Solat Subuh berjemaah, Ingat Mati Tingkatkan Produktiviti dan
berbagai-bagai lagi di samping hiasan ilustrasi yang tidak hanya mencuit hati
tetapi penuh makna tersirat di setiap permulaan tajuk buku ini. Jika
difikirkan, kebanyakan permasalahan yang berlaku dalam masyarakat dan negara
kini adalah kerana kefahaman dalam diri setiap individu Muslim tentang Islam
dan cara hidup. Salah faham yang berlaku kadang-kadang dilihat kecil dan tidak
berpengaruh, tetapi sebetulnya, ia seperti ‘tip of iceberg’, kelihatan kecil
di atas, tetapi rupanya banyak lagi permasalahan yang perlu diselesaikan di
bawahnya.
Antara isi menarik yang
ingin dikupas melalui buku ini adalah mengenai demonstrasi. Yang mana penulis
mengetengahkan isu masyarakat yang berdemontrasi di jalanan untuk mengecam
tindakan Israel yang menindas rakyat Palestin. Tetapi pada waktu yang sama ‘menyokong’
produk dan cara hidup keluaran zionis yahudi ini sendiri seperti rokok,
hiburan, judi, arak, riba dan sebagainya. Perkataan ‘menyokong’ di sini
tidaklah bermaksud masing-masing yang berdemonstrasi itu mengamalkannya, ia
lebih kepada maksud merelakan dan membiarkan ianya masuk dalam dunia kita dan
menular dalam masyarakat kita, terutamanya masyarakat Islam. Kita tidak lagi
mengamalkan Islam sepenuhnya. Hal ini hanya menyebabkan pihak mereka yang kita
tentang dalam demonstrasi itu ketawa dan bertepuk tangan.
Sebaliknya, kita
sepatutnya menekankan dahulu perkara yang penting seperti perintah Allah untuk
solat, tinggalkan yang haram; riba,judi, hiburan yang melekakan dan sebagainya.
Dengan itu kita sebenarnya berdemonstrasi setiap hari. Musuh lebih takut
sekiranya kita semuanya mengamalkan cara hidup Islam sepenuhnya, seperti
kata-kata dalam buku ini,
“Kadang-kadang musuh ketawa melihat kemarahan kita.
Bangunkan remaja kita untuk solat Subuh berjemaah, Yahudi akan sakit hati.
Tutup aurat remaja perempuan kita, Yahudi akan sakit hati. Tinggalkan riba,
judi, arak, pergaulan bebas, insyaAllah, Yahudi akan gigit jari.”
“Tetapi kalau cara hidup kita mengikut telunjuk jari
mereka, Zionis akan ketawa sekalipun berlambak-lambak bendera mereka kita
bakar. Jeritan Allahuakbar dalam demonstrasi itu baik dan bersemangat, tetapi
ucapan takbir dalam solat lima waktu lebih besar maknanya. Apakah Allah akan
nilai laungan Allahuakbar daripada umat yang tidak solat?
Nasihat ini sebenarnya
bukan sahaja merujuk kepada demonstrasi penentangan terhadap Zionis, tetapi ia
boleh diaplikasikan kepada demonstrasi jalanan yang pada dasarnya untuk menegakkan keadilan dan
nilai kemanusiaan itu sendiri. Bukankah Islam itu bermaksud sejahtera, aman,
kepatuhan dan penyerahan diri. Jadi mengapa tinggalkan panduan hidup yang
diberikan oleh Pencipta kita untuk dilaksanakan manusia yang memegang ‘title’
Khalifah di muka bumi.
Akhir sekali, antara kata-kata yang perlu difikirkan adalah
“alangkah baiknya jika jeritan Allahuakbar dibuktikan dengan penegakan hukum Allah dalam seluruh sistem kehidupan sekali gus mengecilkan pandangan akal sendiri dalam menyusun dan mengatur kehidupan ini?”
Nurul Husna Zulkarnain.
Sains Aktuari
Fakulti Sains dan teknologi.
UKM