“Berikan
aku sepuluh orang pemuda, nescaya aku mampu menggegarkan dunia” merupakan
kata-kata presiden Indonesia yang pertama, iaitu Soekarno. Ungkapan tersebut
menunjukkan betapa hebatnya penangan generasi muda sebagai pemangkin masa depan
sesebuah negara. Frasa menggegarkan itu menunjukkan bahawa mereka mampu
menghasilkan satu kejutan yang mampu membuka mata rakyat seantero dunia. Namun
demikian, untuk melahirkan generasi yang mampu menempatkan diri dalam kategori
sepuluh pemuda tersebut bukanlah mudah. Usaha yang mapan perlulah diambil untuk
membentuk dan memenuhi ciri-ciri remaja yang berketerampilan. Persoalannya,
apakah kriteria-kriteria remaja yang berketerampilan dan apakah prakarsa yang
perlu diguna pakai bagi membentuk golongan tersebut?
Antara ciri remaja yang berketerampilan ialah remaja yang
mempunyai daya kepimpinan yang tinggi dan berdedikasi dalam melaksanakan
tanggungjawab yang dipikul. Bagi membentuk kriteria tersebut, remaja hendaklah
melibatkan diri secara aktif dalam organisasi kepimpinan di sekolah seperti
Lembaga Disiplin dan Pengawas dan Majlis Pemimpin Asrama. Hal ini demikian
kerana, setiap anggota dalam organisasi tersebut akan diklasifikasikan mengikut
exco-exco yang dibentuk, sesuai dengan perwatakan yang dimiliki. Penglibatan
tersebut bukan sahaja membuka peluang kepada pelajar untuk mengasah bakat
kepimpinan, bahkan mampu menjadi entiti dalam membentuk kemahiran insaniah
dalam diri para pelajar. Sememangnya harimau ditakuti kerana giginya. Jadi,
pemimpin pelajar hendaklah menggunakan kuasa yang dimiliki dengan penuh amanah,
bukannya memanipulasi peraturan yang ada untuk kepentingan peribadi. Jika tugas
dijalankan dengan penuh amanah, nescaya statistik masalah disiplin di sekolah
akan menurun di samping melahirkan generasi yang mempunyai daya kepimpinan yang
tinggi dalam diri.
Di samping itu, prihatin dan mempunyai sifat empati dalam
diri juga merupakan salah satu perwatakan yang dimiliki oleh remaja yang
berketerampilan. Selain peranan pihak sekolah dalam mengadakan aktiviti
kemasyarakatan, ibu bapa turut memainkan
peranan yang dominan dalam membentuk peribadi tersebut. Hal ini demikian
kerana, anak-anak ibarat kain putih, ibu bapa yang mencorakkannya. Justeru,
antara langkah awal yang boleh diambil oleh ibu bapa adalah dengan menyemai
sifat kasihkan anak yatim dari peringkat akar umbi lagi. Ibu bapa haruslah
menjadikan lawatan ke rumah anak yatim sebagai acara berkala ataupun acara
bulanan. Seperti kata bijak pandai, “hidup di dunia hendaklah menekur ke bawah,
pandang bagaimana kesusahan orang lain berpuluh kali daripada kita”.
Besesuaianlah dengan jiwa anak kecil yang penuh dengan kejujuran dan keluhuran,
jika sajak kecil lagi sudah diajarkan untuk bersimpati dengan nasib anak yatim,
nescaya sifat empati akan semakin memekar dalam jiwa mereka apabila mereka
dewasa kelak. Maka, akan terlahirlah generasi yang bersifat asertif dan
sentiasa mengambil berat tentang masyarakat sekeliling seterusnya meningkatkan
lagi keharmonian hidup bermasyarakat di negara kita.
Disingkap dari perspektif yang lain, remaja yang
berketerampilan mestilah cakna dengan perkembangan isu semasa baik dari dalam
mahupun luar negara. Hal ini demikian kerana, isu semasa merupakan salah satu
wadah yang tepat untuk kita teladani kebijaksanaan seseorang pemimpin dalam
menangani permasalahan yang timbul. Sebagai tamsilan, ketika peristiwa cubaan
rampasan kuasa di Turki, Recep Tayyib Erdogan selaku presiden Turki telah
merakam video dengan menggunakan aplikasi Face Time Apple bagi menggesa rakyat
Turki untuk turun ke jalan bagi menyekat kemaraan kudeta. Video tersebut telah
disiarkan secara langsung melalui CNN Turk. Bukan itu sahaja, gesaan tersebut
turut diperluas melalui jaringan rangkaian Facebook dan Twitter. Memang tidak
dapat disangkal bahawa media sosial umpama pisau bermata dua, boleh
mendatangkan maslahat dan impak negatif dalam satu-satu masa. Justeru, remaja
hendaklah bijak menggunakan dunia maya untuk pekara yang bermanfaat. Remaja
perlulah bijak dalam memilih laman-laman yang perlu diikuti untuk mendapatkan
maklumat yang terkini seperti mengikuti Astro Awani, CNN News, The New York
Times, The Wall Street Journal dan lain-lain lagi. Hasilnya, bakal pewaris
negara kita tidak akan menjadi seperti katak di bawah tempurung di samping
melahirkan generasi yang mampu bergerak seiring dengan perkembangan teknologi
masa kini.
“Ilmu tanpa amal ibarat pohon yang tidak berbuah”. Sesuai
dengan kata mutiara tersebut, remaja yang berketerampilan ialah remaja yang
mampu menghayati ilmu yang dipelajari dan mempraktikkannya dalam kehidupan
seharian. Dalam usaha melahirkan remaja yang perwatakannya sedemikian,
penghayatan para pelajar terhadap ilmu yang dipelajari hendaklah dipertingkat.
Jika dilihat isi kandungan subjek Pendidikan Agama Islam tingkatan lima yang
bertajuk Adab Memelihara Alam, antara elemen yang ditekankan adalah cara-cara
menjaga alam sekitar daripada kekotoran dan pencemaran. Antara sikap yang perlu
diamalkan oleh para pelajar adalah membuang sampah di tempat yang disediakan.
Malangnya, isu sampah dibuang merata-rata masih lagi menjadi permasalahan di
sekolah malahan perbuatan tersebut bertentangan dengan visi sekolah untuk
mewujudkan suasana yang kondusif bagi sesi pembelajaran. Hal tersebut
membuktikan bahawa penghayatan para pelajar terhadap ilmu yang dipelajari masih
lagi rapuh kerana sifat ihsan terhadap alam sekitar masih belum berjaya
diterapkan. Oleh itu, guru-guru hendaklah bijak menangani situasi tersebut
dengan mengaitkan perbuatan membuang sampah merata-rata dengan silibus yang
dipelajari di samping mengambil tindakan disiplin yang sewajarnya. Jika
penghayatan tersebut dapat diterapkan ke dalam diri para pelajar sejak di
bangku sekolah, nescaya sikap ihsan terhadap alam sekitar akan diamalkan
biarpun berada di luar kawasan sekolah. Hasilnya, interaksi antara manusia dan
alam sekitar dapat dimurnikan lagi di samping meningkatkan lagi ekonomi negara
dek kelestarian alam yang boleh dijadikan tarikan kepada para wisata.
Sudah terang lagi bersuluh bahawa terdapat banyak kriteria yang dimiliki oleh remaja yang berketerampilan dan terdapat pelbagai langkah yang pragmatik boleh diambil bagi membentuk golongan tersebut. Remaja yang berketerampilan merupakan permata yang amat berharga buat negara kerana mereka bukan sahaja mendatangkan impak positif kepada rakan sebaya, malahan mampu memberikan sumbangan yang tidak ternilai kepada pembangunan negara kelak, seiring dengan pertambahan usia dan kematangan mereka. Oleh hal yang demikian, semua pihak tanpa mengira usia mahupun pangkat, hendaklah bergabung sinergi bagi memastikan pewaris yang berkredibiliti tinggi dan berkemampuan untuk memacu negara ke persada global dapat dihasilkan. Andai semua pihak bersatu menggembleng tenaga, nescaya negara kita mampu berdiri sama tinggi dan duduk sama rendah dengan negara-negara maju yang lain dan disegani oleh seluruh dunia.
Pemikir Kritis, 2017.
0 comments:
Post a Comment