"Sesiapa yang
inginkan dunia hendaklah dia berilmu, sesiapa yang inginkan akhirat hendaklah dia
berilmu dan sesiapa yang ingin kedua-duanya hendaklah dia lebih berilmu.”
Jika dirujuk pada petikan
di atas dan hadis nabi, maka akan terserlah banyak kelebihan dan ganjaran yang
Allah sediakan bagi orang yang menuntut ilmu. Banyak hadis nabi yang
membongkarkan fadhilat penuntut ilmu. Ini secara tidak langsung menunjukkan betapa
tingginya kedudukan ilmu dan betapa pentingnya untuk menuntut ilmu. Antara fadhilatnya,
Allah memudahkan jalan bagi penuntut ilmu untuk ke syurga, penuntut ilmu akan dipayungi
oleh para malaikat, diangkat darjatnya lebih tinggi berbanding ahli ibadah yang
jahil, penuntut ilmu dianggap sebagai pejuang Allah, semua penghuni langit dan bumi
akan memohon keampunan buat orang yang sedang menuntut ilmu dan pelbagai lagi ganjaran
yang Allah kurniakan. Ini menunjukkan bahawa Islam amat menitikberatkan soal ilmu
dalam setiap diri manusia.
Nabi pernah bersabda,
“ Sesungguhnya menuntut
ilmu itu adalah fardhu bagi setiap muslim.”
Ilmu yang bermanfaat ialah
segala ilmu yang mendorong dan membimbing manusia untuk melakukan kebaikan serta
mencegah daripada melakukan kejahatan. Ilmu yang tidak bermanfaat pula adalah ilmu
yang tidak dapat membentuk penuntutnya menjadi seorang manusia yang berguna kepada
diri, keluarga, masyarakat, agama serta negara. Ilmu dunia yang terlalu luas
ini memungkinkan manusia tersesat. Oleh kerana itu perlu diimbangi dengan ilmu
agama untuk memilih mana yang benar, mana yang batil dan untuk mengetahui mana
yang halal dan mana yang haram demi menyelamatkan diri dari lembah kebinasaan.
Apabila disebut jihad,
ramai yang akan membayangkan mata pedang, peperangan, senjata dan pertumpahan darah.
Ini sedikit sebanyak telah menyempitkan aspek jihad. Jihad merupakan satu syariat
Islam, sedangkan syariat Islam itu adalah releven pada setiap masa.Tidak mungkin
syariat Islam akan ketinggalan zaman. Maksud jihad dari sudut bahasa adalah bererti
mencurahkan daya dan tenaga kekuatan dalam usaha mencapai suatu matlamat atau cita-cita
sama ada yang mulia dan ideal ataupun tidak. . Manakala jihad ilmu bermaksud
berusaha bersungguh-sungguh untuk berkorban segala usaha dan tenaga demi
meningkatkan ilmu pengetahuan yang dimiliki dan sentiasa berazam menjadikan menuntut
ilmu itu sebagai amalan dalam kehidupan.
Hilmy Bakar Al-Mascaty telah
membahagikan jihad kepada 5 kategori iaitu Jihad Harta, Jihad Jiwa, Jihad
Pendidikan, Jihad Politik dan Jihad Ilmu Pengetahuan. Jika dilihat pada zaman
kemajuan sains dan teknologi sekarang ini, jihad ilmu pengetahuan hamper menyamai
dengan kepentingan jihad di medan peperangan pada zaman lampau. Peperangan zaman
moden tidak hanya menuntut penggunaan senjata sahaja tapi juga lebih mengutamakan
pada ilmu pengetahuan dan teknologi sebagai senjata baru. Lihat saja pada zaman
ini, negara yang menguasai teknologi mampu menguasai dunia seterusnya juga menguasai
negara-negara yang lemah. Oleh itu, seharusnya kita semua sedar bahawa jihad
mempunyai makna yang luas dan meliputi segenap aspek kehidupan manusia.
Merujuk kepada konteks
jihad melalui ilmu ia mengajar pemiliknya kepada pengakuan tentang kedudukan
yang tepat bagi Allah selaku pemilik dan pentadbir alam. Manakala kedudukan manusia
ialah selaku hamba dan khalifahNya di muka bumi. Walaubagaimanapun, system pendidikan
secular dari barat yang telah berjaya membenih masuk sekian lama dalam system pendidikan
di Malaysia telah menghasilkan bunganya. Perhatikanlah hasilnya, dari pendidikan
secular lahir ramai graduan Islam yang dapat melonjakkan produktiviti kepada masyarakat
dan negara tetapi hilang adabnya kepada pencipta dan makhluk-makhluk lain. Inilah
akibat apabila hanya pendidikan duniawi diutamakan, pendidikan ukhrawi diabaikan.
Kepentingan jihad ilmu berlandaskan
syariat Islam akan menjadikan penuntutnya seorang yang berguna kepada masyarakat
sekeliling. Konsep ilmu yang benar bukan sekadar diisi ke dalam akal
fikiran tetapi juga dalam hati nurani manusia sehingga ilmu tersebut dapat dizahirkan
dengan amalan praktikal melalui tingkah laku yang beradab dan berakhlak. Kalau
dilihat pada zaman sekarang, pada setiap tahun akan lahirnya berpuluh-puluh ribu
mahasiswa dan mahasiswi dari pelbagai instititusi pendidikan awam mahupun swasta
di seluruh negara. Jika dilihat pula pada statistic jenayah negara, bilangan jenayah
telah mengatasi bilangan mahasiswa yang bergraduasi. Amat sedih dengan ketidakseimbangan
julat tersebut jika dibandingkan dengan jumlah penuntut ilmu. Ternyata ilmu
yang dipelajari di peringkat kolej ataupun university masih belum cukup untuk mengelakkan
atau mencegah berlakunya perkara mungkar. Atau mungkin juga kerana ilmu yang
dimiliki oleh mahasiswa cetakan institusi pendidikan gagal membantu mereka untuk
menyedarkan masyarakat dalam mengenal erti jenayah seterusnya dapat mengurangkan
kadar jenayah negara.
Saidina Ali r.a pernah menukilkan
katanya yang bermaksud,
“Ilmu itu lebih baik daripada
harta. Ilmu menjagakamu, manakala dengan harta, kamu pula yang menjaganya. Ilmu
itu penghukum (hakim) manakala harta pula akan terhukum. Harta itu akan berkurang
apabila dibelanjakan tetapi ilmu akan bertambah apabila dibelanjakan.
Kesimpulan dari jihad
ilmu pengetahuan yang perlu diketahui bagi setiap mahasiswa ialah telah menjadi
satu kewajipan baginya untuk menuntut ilmu dalam bidang yang dipelajari sesungguh-sungguhnya
walau dalam apa jua bidang sekali pun sama ada bidang sains, teknologi,
perundangan, perubatan, pemakanan, sastera, sejarah, ekonomi, politik, agama
dan bidang lain-lain kerana, secara tidak langsung dia telah menjadi wakil umat
Islam untuk menguasai bidang tersebut. Menjadi satu kesalahan bagi dirinya seandai
dia gagal untuk menghadiri kuliah atau menyiapkan tugasan disebabkan oleh disibukkan
dengan sesuatu perkara yang bukan dalam
bidang sepatutnya dia pelajari.
Sifat ilmu itu seharusnya
melahirkan seorang manusia yang mengikut resmi padi, apabila berisi semakin tunduk.
Begitulah realitinya dengan mahasiswa sekarang apabila melangkah sahaja keluar dari
menara gading selepas pengijazahan, membawa segulung sijil dengan megah tetapi langsung
tidak mengetahui apakah falsafah yang terkandung dalam majlis pengijazahan atau
turut dikenali sebagai konvokesyen.
Majlis pengijazahan adalah
bermakna seorang mahasiswa itu telah berjaya menamatkan pengajiannya. Ia juga adalah
symbol seorang guru mengiktiraf ilmu yang diajar kepada anak muridnya. Majlis pengijazahan
sebenarnya adalah merupakan satu petanda yang amat penting bagi setiap orang
yang menerima dan member ijazahtersebut. Bagi penerima ijazah atau anak murid,
mereka sebenarnya telah dibebani satu tanggungjawab baru iaitu untuk menyampaikan
ilmu yang selama ini telah berpuluh-puluh tahun dituntut semenjak dari zaman kecil
tadika sehinggalah saat pengijazahan terakhir doctor falsafah. Mereka seharusnya
menyumbangkan segala ilmu dengan berbakti semula kepada masyarakat dan menunjukkan
sebagai seorang ahli ilmu dengan contoh akhlak yang soleh bertepatan dengan nilai
ilmu itu sendiri.
Bagi penganugerah ijazah
atau juga dikenali seorang guru pula haruslah berterusan mendidik anak muridnya
dengan sebaik-baiknya kerana guru bertanggungjawab terhadap apa yang diajar oleh
mereka dan apa yang akan diajar oleh anak murid kepada masyarakat. Berat sebenarnya
tanggungjawab seorang guru. Malangnya konvokesyen sekarang sudah tidak difahami
oleh setiap graduan. Mereka menganggap ia hanya sebagai satu majlis untuk bergembira
sambil meraikan kejayaan mereka sebagai seorang mahasiswa yang sudah menamatkan
sukatan pelajaran dan akan berakhir di situ sahaja. Padahal dunia ilmu itu adalah
luas dan langsung tidak akan pernah habis sehinggalah kamu menghirup nafas terakhir
dan yang paling penting adalah tanggungjawab selepas tamat pengijazahan untuk membayar
semula jasa kepada masyarakat di samping tidak lupa pada pinjaman tabung pendidikan.
Amirul Hakimi
Presiden PEMBINA UKM
0 comments:
Post a Comment