Isu COMANGO. Saya pun baru saja ikuti perkembangannya sejak beberapa minggu lalu.
Apabila membaca sebanyak mungkin fakta dan tuntutan yang dikemukakan, darah
saya menyirap sehingga ke hulu kepala. Tangan saya sudah “menggatal” untuk
menaip mengenai isu ini, tetapi saya
tangguhkan dulu untuk melihat respon dan “ngauman” suara Gerakan Mahasiswa yang
menentang isu ini.
Hari demi
hari, minggu demi minggu saya terus menanti. Dan lusa (24/10/13) akan
berlangsungnya proses semakan berpenggal (UPR) di Majlis Hak Asasi Manusia
(HRC) Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB) di Geneva. Tetapi masih tiada lagi
sebarang tanda-tanda suara mereka naik ke pentas dan mengaum menentang hal ini.
Samada dari pihak Pro-Mahasiswa ataupun Aspirasi.
Saya sebagai
mahasiswa sungguh kecewa.
Yang terus
menerus respon isu ini adalah Ikatan Muslimin Malaysia (ISMA), PEMBELA, MACMA,
JAKIM, Persatuan Peguam-Peguam Muslim Malaysia (PPMM), YADIM, Yayasan Nassar
dan beberapa lagi NGO yang namanya kurang dikenali.
Persoalan
yang bermain diminda saya, di mana suara Gerakan Mahasiswa? Sudah serak?
Ataupun mungkin sekarang sedang berlangsung pilihanraya kampus (PRK), maka isu
ini seolah “tidak relevan” untuk diperjuangkan?
Isu COMANGO Untuk Dummies.
COMANGO
adalah singkatan kepada Coalition of
Malaysia NGO’s in the UPR Process atau bahasa Malaysianya Gabungan NGO-NGO
Hak Asasi Manusia adalah sebuah gerakan yang menuntut beberapa tuntutan semasa
berlangsungnya proses semakan berpenggal (UPR) di Majlis Hak Asasi Manusia
(HRC) Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB) di Geneva, Switzerland.
COMANGO di
anggotai sekitar 54 pertubuhan-pertubuhan yang menganggap diri mereka sebagai
pejuang Hak Asasi Manusia iaitu seperti Suara Rakyat Malaysia (SUARAM), SIS
Forum (Sister In Islam) dan Merdeka Seksualiti.
Apa Itu UPR?
Situasi hak
asasi manusia di negara-negara anggota Pertubuhan Bangsa-bangsa Bersatu (UN)
diteliti masyarakat antarabangsa melalui mekanisme unik Majlis Hak Asasi
Manusia (HRC) yang memantau dan menilai rekod hak asasi manusia dan menangani
pencabulan hak asasi manusia.
Mekanisme ini
dikenali sebagai “Universal Periodic Review” atau UPR (Semakan Berkala Sejagat)
yang harus ditempuhi setiap 192 negara anggota PBB setiap empat tahun.
Proses UPR
ini memberi peluang kepada semua negara anggota untuk mengisytiharkan tindakan-tindakan
yang telah diambil untuk memperbaiki keadaan hak asasi manusia dan untuk
mengatasi cabaran dalam menikmati hak asasi manusia. Empat puluh lapan negara
dinilai setiap tahun dalam tiga sesi yang berbeza.
Ulasan yang
dijalankan oleh kumpulan kerja UPR yang terdiri daripada 47 ahli HRC adalah
berdasarkan laporan nasional yang disediakan oleh kerajaan yang sedang
menjalani semakan, maklumat yang terkandung di dalam laporan hak asasi manusia
oleh pakar dan kumpulan bebas (seperti prosedur khas, Badan-badan perjanjian
hak asasi manusia dan lain-lain entiti PBB) dan maklumat daripada pihak
berkepentingan yang lain, termasuk institusi hak asasi manusia kebangsaan dan
pertubuhan bukan kerajaan (NGO).
UPR akan
menilai sejauh mana negara yang disemak menghormati hak kewajipan manusia yang
ditetapkan dalam Piagam PBB, Deklarasi Sejagat Hak Asasi Manusia, instrumen hak
asasi manusia yang ditandatangani sesebuah kerajaan, janji dan komitmen
sukarela yang dibuat kerajaan (dasar hak asasi manusia nasional dan/atau
program yang dilaksanakan), dan undang-undang kemanusiaan antarabangsa yang
terpakai.
Malaysia
menerima 62 cadangan dalam laporan hasil, yang termasuk, antara lain,
ratifikasi triti antarabangsa, kajian semula undang-undang yang sedia ada dan
sistem kehakiman, dasar-dasar negara dan strategi hak asasi manusia, hak
ekonomi, sosial dan budaya, hak asasi manusia golongan mudah terjejas, pekerja
asing dan pemerdagangan orang.
Malaysia
menolak 22 cadangan dan tidak menyatakan komen pada 19 cadangan. Respons kepada
19 perkara yang tidak diberi komen telah disediakan pada Jun 2009, bersempena
dengan pembentangan laporan hasil UPR mengenai Malaysia, di Sesi Biasa Majlis
Hak Asasi Manusia ke-11
Apa Tuntutan COMANGO Dalam UPR?
Malaysia
semakin menghampiri sesi UPR pusingan kedua pada 24 Oktober 2013 di Majlis Hak
Asasi Manusia, Geneva. Terdapat beberapa laporan yang dihantar secara
berasingan kepada majlis tersebut oleh badan-badan seperti Becket Fund for
Religious Liberty, Human Rights Watch, Amnesty International, Majlis Peguam,
International Commission of Jurists dan lain-lain NGO hak asasi manusia, tetapi
isi kandungan laporan COMANGO (iaitu gabungan NGO-NGO Malaysia dalam proses
UPR) membentuk sebahagian besar tuntutan yang terkandung di dalam dokumen-dokumen
yang menjadi asas rujukan rekod hak asasi Malaysia pada pusingan kali ini.
Tetapi sangat
dikesali bahawa COMANGO mengambil kesempatan untuk memanipulasi sesi semakan
ini dengan memberikan persepsi yang salah tentang Malaysia, khususnya berkaitan
kedudukan sebenar pencapaian hak asasi manusia (HAM).
COMANGO juga
mengemukakan beberapa tuntutan berbahaya yang ternyata bertentangan dengan
realiti budaya dan sejarah masyarakat Malaysia, serta pada hakikatnya
menzahirkan percubaan mereka untuk mengikis kedudukan istimewa Islam sebagai
agama negara seperti yang termaktub di dalam Perkara 3(1) Perlembagaan
Persekutuan.
Di antara
tuntutan-tuntutan berbahaya di dalam laporan tersebut adalah:
i. Perenggan
1: Malaysia dituntut untuk menandatangani
dan memeterai International Covenant on Civil & Political Rights (ICCPR).
Contoh unsur berbahaya yang terkandung dalam ICCPR terdapat pada Perkara 18
iaitu berhubung hak kebebasan beragama.
Lihat komentar berikut: “The Committee observes that the freedom to
“have or to adopt” a religion or belief necessarily entails the freedom to
choose a religion or belief, including the right to replace one’s current
religion or belief with another or to adopt atheistic views, as well as the
right to retain one’s religion or belief…”. Implikasi penerimaan ICCPR ini
bakal mengizinkan pemurtadan berlaku
secara berleluasa.
ii. Perenggan
6.8 berkenaan tuntutan untuk Malaysia menandatangani dan memeterai
International Covenant on the Elimination of All Forms of Racial Discrimination
(ICERD) yang didakwa “menyediakan rangka kerja undang-undang untuk mengadaptasi
obligasi antarabangsa ke dalam undang-undang domestik”.
Pematuhan
terhadap ICERD ini hanya akan menyebabkan Malaysia mengikut telunjuk dan acuan sekular Barat yang memaksakan penafsiran
istilah racism atau perkauman ke atas sesuatu negara berdaulat.
Hal ini mengenepikan tindakan-tindakan domestik yang pada hakikatnya mengambil
kira realiti dan sejarah serta aspek keagamaan dan sosio-budaya tempatan.
Justeru tidak sepatutnya diberikan label negatif dan bersifat stereotaip
khususnya oleh media yang berniat jahat terhadap sesebuah negara.
iii. Malaysia
ditekan untuk mengiktiraf hak-hak
berlandaskan SOGI – Sexual Orientation & Gender Identity iaitu hak-hak
LGBTIQ (Lesbian, Bisexual, Gays, Transgender, inter-sexed &
queer-persons). Dakwaan-dakwaan kononnya golongan ini dinafikan hak-hak
mereka ditimbulkan pada perenggan 6.1.1 dan 6.1.2 laporan tersebut. Terdapat
juga tekanan-tekanan untuk menghapuskan
seksyen 377A Kanun Kesiksaan berhubung jenayah liwat.
iv. Malaysia
juga dipaksa tunduk pada kandungan
di dalam Prinsip-prinsip Yogjakarta 2006 yang memberikan kebebasan mutlak kepada mereka yang mempraktikkan amalan seks songsang.
Sekiranya hak-hak LGBT ini diizinkan, maka langkah pertama yang mesti dilakukan
Kerajaan Malaysia ialah menghapuskan undang-undang berhubung kesalahan jenayah
liwat.
Ini adalah
langkah yang membuka ruang untuk
pengenalan undang-undang perkahwinan sesama jenis yang setakat ini telah
dibenarkan di 14 buah negara seluruh dunia, dan negara jiran Thailand sedang
menimbangkan untuk memperkenalkan undang-undang yang sama.
v. Perenggan
6.2 mendakwa bahawa Perkara 153
Perlembagaan Persekutuan berkenaan hak-hak istimewa kaum Melayu adalah bersifat
perkauman dan diistilahkan sebagai ‘alat politik’. Ini bersalahan dengan
kontrak sosial dan juga ciri-ciri utama yang membentuk Perlembagaan
Persekutuan.
vi. Perenggan
9 mempersoalkan Enakmen-enakmen Kesalahan Jenayah Syariah, dan khususnya
perenggan 9.5 mendesak pemansuhan atau
pindaan terhadap kesalahan-kesalahan jenayah syariah dan enakmen-enakmen yang
didakwa ”mengganggu hak peribadi.”
vii.
Perenggan 10 mewujudkan kekeliruan-kekeliruan terhadap isu kebebasan beragama
di Malaysia. Di antaranya termasuk kes
tuntutan penggunaan kalimah Allah oleh penganut Kristian yang sudah diputuskan
secara muktamad oleh Mahkamah tertinggi di Malaysia. Laporan tersebut juga mempersoalkan larangan terhadap penganut
ajaran syiah menyebarkan fahaman mereka dalam kalangan orang Islam. Selain
itu, hak seorang bapa beragama Islam
untuk mengislamkan anak-anak di bawah umur UMUR juga dijadikan isu hak asasi
manusia.
Saya
ringkaskan secara mudah tuntutan yang memberi ancaman kepada kedaulatan
perlembagaan Malaysia malah lebih dari itu iaitu memberi ancaman kepada Islam
di Malaysia.
1. Menuntut
untuk kebebasan jenayah murtad.
2. Memaksa
tafsiran “racism” mengikut kerangka liberal-demokratik Barat.
3. Memaksakan
pengiktirafan terhadap LGBT.
4.
Menghapuskan seksyen 377A Kanun Kesiksaan berhubung jenayah liwat.
5. Malaysia
dipaksa tunduk untuk mengiktiraf kebebasan mutlak yang mana memberi keizinan
untuk perkahwinan sejenis dan menghapuskan seksyen kesalahan liwat.
6. Mendesak
untuk menghapuskan hak-hak istimewa orang Melayu.
7. Mendesak
untuk pemansuhan atau pemindaan terhadap enakmen-enakmen kesalahan jenayah
Syariah.
8. Mewujudkan
kekeliruan-kekeliruan terhadap kebebasan beragama di Malaysia.
Apa Kita Boleh Buat Untuk Menentang?
Isu tuntutan
COMANGO ramai tidak ambil peduli, malah tidak tahu pun apa tuntutan COMANGO.
Ahli politik dan sebahagian aktivis Mahasiswa pun kebanyakkannya diam membisu, seolah isu ini isu picisan. Mungkin ada yang diam sebab tidak pernah tahu pun kewujudan tuntutan ini.
Ahli politik dan sebahagian aktivis Mahasiswa pun kebanyakkannya diam membisu, seolah isu ini isu picisan. Mungkin ada yang diam sebab tidak pernah tahu pun kewujudan tuntutan ini.
Sekarang
sudah jelas mengapa tuntutan COMANGO ini berbahaya. Kalau ia dirasakan sekadar
“biasa-biasa” sahaja, atau menganggap itu hak mereka, maka ada sesuatu masalah
pada diri sebagai seorang Muslim dan Melayu.
Apa yang kita
boleh buat ketika dan saat ini hanyalah berdoa kepada delegasi Gabungan Pertubuhan-pertubuhan Islam Dalam Proses Semakan
Berkala Sejagat (Muslim UPRo) yang diketuai oleh Naib Presiden Persatuan Peguam
Muslim Malaysia (PPMM) Azril Mohd Amin akan berada di Geneva sejak bermula
proses semakan 24 Oktober sehingga ia tamat pada bulan November.
Kita
tidak mampu untuk menyertai delegasi tersebut, tetapi sekurang-kurangnya kita
cakna dan menunjukkan solidariti kita kepada delegasi ini serta mengirimkan doa
agar mereka menang dengan hujah mereka di sana.
Saya mewakili PEMBINA khususnya PEMBINA UKM mengutuk dan menentang sekeras-kerasnya tuntutan COMANGO ini.
Moga umat Islam tidak menjadi mangsa “korban” oleh pihak tidak
bertanggungjawab..
Ahmad Shukery
Azizan
Aktivis
PEMBINA cawangan UKM.
1 comments:
di mane-mane, termasuk malaysia dan indonesia, musuh-musuh islam bekerja keras untuk meruntuhkan islam
Post a Comment