Ayat ini bemula dengan menonjolkan sifat
lurus dan tegas didalamnya memuji Allah S.W.T yang menurunkan kitab suci al
Quran kepada hamba Nya.Di dalamnya mengandungi ajaran yang lurus lagi
istiqamah, tidak berbelit-belit dan tidak menyeleweng malah tidak bertujuan
mencari helah dan tidak berusaha untuk menipu bahkan bertujuan “untuk memberi
amaran yang amat keras dari sisi Allah”.
Sejak ayat pertama lagi sudah nyata
garis-garis sifatnya yang jelas, tidak ada sebarang kekeliruan, tidak ada
sebarang kesamaran dan kerumitan dalam aqidah. Segala pujian hanya kepada Allah
S.W.T yang telah menurunkan al Quran.Muhammad adalah hamba Allah. Semua makhluk
adalah hamba Nya belaka. Allah S.W.T sama sekali tidak mempunyai anak dan tidak
mempunyai sekutu.
Al Quran tidak membawa sebarang ajaran yang
berbelit-belit. Ajarannya adalah “qayyiman”. Konsep istiqamah al Quran
dijelaskan dengan;
Menafikan sifat berbelit-belit dalam
ungkapan “laa i’waja fihi”
Menegaskan sifat kelurusan dalam ungkapan
“qayyiman”
Tujuan penurunan Al Quran amat jelas sekali dengan firman Nya “untuk memberi amaran keseksaan yang amat keras dari sisi Allah dan memberi berita gembira kepada orang mukminin yang mengerjakan amalan soleh bagi mereka ganjaran pahala yang baik” [ayat;2.]
Suasana amaran yang amat keras itu
merangkumi seluruh penjelasan ayat ini.Bermula amaran secara umum dan diikuti
amaran secara khusus. Ini dapat diperhatikan dalam firman Allah;
Amaran umum “untuk memberi amaran keseksaan yang amat keras dari sisi Allah” [ayat;2]
Amaran khusus “dan untuk memberi amaran
kepada orang-orang yang telah berkata bahawa Allah mempunyai anak” [ayat;4]
Di antara dua amaran itu diselit pula dengan berita gembira kepada orag-orang yang beriman dengan firman Allah
“yang mengerjakan amalan-amalan soleh”
[ayat;2.]
Ikatan inilah yang menjadikan iman
mempunyai bukti-bukti yang amali bersandarkan realiti yang kuat.
Selepas itu al Quran mula menjelaskan
manhaj yang salah, yang mereka ambil dalam memutuskan persoalan yang amat besar
dan amat penting dalam kehidupan mereka iaitu ‘isu aqidah’ dengan firman Allah
;
“Sebenarnya mereka tidak mempunyai sebarang
ilmu pengetahuan mengenai perkataan itu dan datuk nenek mereka juga tidak
mempunyai ilmu” [ayat;5]
Alangkah keji dan buruknya perbuatan mereka
meluahkan perkataan itu, tanpa berpandukan ilmu pengetahuan, malah secara
sangkaan yang melulu. Perhatikan firman Allah yang bermaksud;
“Alangkah besar kata-kata yang terkeluar
dari mulut mereka sedangkan apa yang dikatakan mereka tidak lain, melainkan
hanya dusta semata-mata”. [ayat;5]
Semua perkataan dalam susunan ungkapan ayat
ini dan semua bunyinya dalam pertuturan adalah saling berkait rapat untuk
membesar-besarkan kejilikan perkataan yang mereka ucapkan. Ini dapat kita
perhatikan perkataan;
Perkataan “Kaburat” untuk menunjukkan
kepada pendengar betapa besar dan jeliknya perkataan itu sehingga memenuhi
suasana. Perkataan itu juga sebagai tamyiz dengan ungkapan “kaburat kalimatan”
untuk menambah tekanan bagi menarik perhatian mereka. Ia menjadikan perkataan
itu terlepas keluar dari mulut mereka secara spontan dan terburu-buru.
Perkataan “takhruju min afwaahihim” kata-kata ini memyumbang bunyi yang istimewa dalam membesarkan kejilikan kata-kata yang terkeluar dari mulut mereka. Ini kerana orang yang melafazkan “afwaahihim” akan membuka mulutnya untuk menyebut mad pada potongan pertamanya “afwaa..” kemudian menyebut dua Ha’ yang berturut-turut menyebabkan seluruh mulut dipenuhi dua Ha’ sebelum ditutup mulut kerana mematikan huruf Mim diakhir perkataan “afwaahihim”. Semua susunan dan bunyi ayat ini menggambarkan maksud dan suasana.
Perkataan “In yakuuluuna illaa kaziban” Ini adalah satu kenyataan yang tegas melalui penafian ‘an nafi’ dan pengecualian ‘al istisnaa’. Pemilihan kata “In” bukan “maa” kerana “in” bunyi mati yang keras dan jelas. Sedangkan “ma” mempunyai bunyi lembut sebab mad. Tujuan pemilihan itu adalah untuk menambahkan kekerasan kecaman dan menegaskan pembohongan yang amat besar.
Ayat 6 seakan-akan ayat teguran. Allah S.W.T berbicara dengan Rasulullah s.a.w yang sedang kesedihan kerana kaumnya mendustakan al Quran, menolak hidayah dan memilih jalan yang membawa mereka pada kebinasaan. Allah berfirman kepada Rasulullah s.a.w yang bermaksud;
“Mungkin engkau hendak membunuh dirimu
kerana dukacita terhadap perbuatan mereka yang tidak mahu beriman dengan al
Quran” [ayat;6]
Maksudnya mengapa engkau hendak membunuh
dirimu kerana sedih dan berdukacita terhadap mereka yang tidak beriman pada al
Quran. Memang sepatutnya kamu tidak wajar bersedih dan berdukacita terhadap
mereka. Biarkan mereka begitu, kerana Kami telah menjadikan semua keindahan dan
kenikmatan yang ada di atas bumi ini, termasuk harta kekayan dan anak –anak
sebagai ujian dan cubaan, siapakah di antara mereka dan penghuni-penghuni nya
yang melakukan amalan-amalan yang baik di dunia ini. Mereka wajar menerima
nikmat dunia dan wajar pula menerima nikmat di akhirat kelak. Firman Allah yang
bermaksud;
“Sesungguhnya Kami telah menjadikan apa
yang ada di bumi sebagai perhiasan baginya, untuk kami menguji mereka, siapakah
di antara mereka yang lebih baik amalannya”. [Ayat;7]
Hanya Allah S.W.T sahaja yang mengetahui
siapakah mereka? Allah tetap akan membalas setiap perbuatan dan amalan yang
telah dilakukan oleh para hamba Nya dalam kehidupan dunia ini. Al Quran tidak
menyebut apa-apa tentang mereka yang tidak mengerjakan amalan-amalan yang baik
kerana pengertian itu dapat difahami dengan jelas melalui ungkapan “li nabluwa
hum aiyuhum ahsanu amalan”.
Penyudah bagi keindahan dan perhiasan dunia
telah pun ditetapkan. Bumi akan menjadi kosong, semua penghuninya akan hancur
dan binasa. Bumi akan jadi tandus, gersang, keras dan kering kontang menjelang
hari Qiamat. Firman Allah yang bermaksud;
“dan sesungguhnya Kami akan jadikan segala
apa yang ada di atas bumi ini menjadi tanah tandus lagi kosong”. [Ayat;8]
Pada ungkapan dan pemandangan ayat ini
mebayangkan satu keadaan yang dahsyat. Perkataan “juruzan” menggambarkan
pengertian tandus dengan bunyi perkataan itu sendiri. Begitu juga perkataan
“saie’dan’ menggambarkan pemandangan tanah yang keras dan kontang.
Penulis: Halimatun Saadiah (UKM)
Penulis: Halimatun Saadiah (UKM)