Pada zaman berteknologi tinggi ini, semakin banyak kumpulan
atau pertubuhan yang muncul yang menjadikan salah satu matlamatnya adalah untuk
mengangkat bangsanya menjadi lebih baik. Semangat ingin membangkitkan sesama
bangsa akan dikata sebagai asabiyah. Benarkah sebenarnya pendapat masyarakat
kita sekarang ini terhadap isu asabiah? Adakah kita memahami assabiah secara
menyeluruh?
Asabiyah mengikut pandangan hadis ialah “(Asabiyah yang dilarang itu) adalah engkau menolong kaum engkau dalam
melakukan kezaliman (kepada orang lain
atau kepada kaum lain).” Riwayat Abu Daud, Nasa’i dan Ibn Majah. ‘Menolong kaum melakukan kezaliman’ ertinya
taksub dengan kaumnya walhal mereka itu zalim, maka jadilah ia membantu mereka
(dalam kezaliman).
Asabiyah yang positif pula diterangkan oleh Mulla ‘Ali al-Qari dalam Mirqat al-Fawatih yakni wajib atas kamu mengikut yang hak tanpa melihat kepada mulazah al-hak; kerana itu maka kata Ali mengikut yang diriwayatkan oleh Darimi dan Ibn ‘Asakir daripada Jabir, marfu’, “Hendaklah menolong saudara anda baik ia zalim atau terkena zalim; kalau ia zalim maka tolak ia daripada perbuatan zalimnya, kalau ia terkena zalim maka tolonglah ia.”
Asabiyah yang positif pula diterangkan oleh Mulla ‘Ali al-Qari dalam Mirqat al-Fawatih yakni wajib atas kamu mengikut yang hak tanpa melihat kepada mulazah al-hak; kerana itu maka kata Ali mengikut yang diriwayatkan oleh Darimi dan Ibn ‘Asakir daripada Jabir, marfu’, “Hendaklah menolong saudara anda baik ia zalim atau terkena zalim; kalau ia zalim maka tolak ia daripada perbuatan zalimnya, kalau ia terkena zalim maka tolonglah ia.”
Berdasarkan riwayat Ubadah bin Kathir al-Shami, Abu Fasilah
bertanya kepada Rasulullah s.a.w : “Wahai
Rasulullah, adakah termasuk ke dalam asabiyah (yang dilarang) sifat seseorang
lelaki yang sayang amat sangat kepada kaumnya?” Baginda menjawab : “Tidak,
tetapi asabiyah (yang dilarang) ialah engkau menolong kaum engkau dalam
melakukan kezaliman (kepada orang lain
atau kepada kaum lain)”. Ini menunjukkan kecintaan kepada bangsa adalah
asabiyah yang positif dan tidak termasuk dalam asabiyah yang dilarang dalam
Islam.
Melayu dan Islam sudah tidak dapat dipisahkan dan ini merupakan
faktor kekuatan yang nilainya sangat besar. Pada Melayu, asas identitinya
adalah agamanya iaitu Islam. Dengan itu, kebangsaannya tidak berpisah dengan
agamanya.
Badiuzzaman Said Nursi pernah menyatakan dalam Khutbah
Damsyiknya yang terkenal:
“Pada kita Muslimin,
agama dan kebangsaan menjadi bersatu walaupun ada perbezaan dari segi teori
yang kelihatan pada lahiriah dan bersifat kebetulan pada kedua-duanya.
Sesungguhnya agama adalah hayat dan roh bagi bangsa. Apabila kedua-duanya
dilihat berlainan dan berpisah antara satu sama lain, semangat keagamaan
merangkumi orang awam dan orang kelas atasan, manakala semangat kebangsaan
dirasai oleh orang yang bersedia untuk mengorbankan kepentinga-kepentingan
dirinya demi untuk bangsanya. Maka, apabila semangat keagamaan mesti menjadi
asas hubungan dengan hak-hak semua orang, manakala semangat kebangsaan menjadi
pihak yang memberi khidmat kepadanya dan menjadi benteng baginya.”
Ibn Khaldun telah memberi keabsahan bagi asabiyah yang
positif dan Ibn Khaldun meletakkan asas kejayaan dengan kenyataan yang
dibuatnya iaitu bahawa apabila semnagat keagamaan yang sebenar bergabung dengan
asabiyah, itu akan menjadi kekuatan yang tidak boleh dikalahkan. Beliau
mendasarkan huraian di atas hadis; “Tuhan
tidak membangkitkan nabi melainkan ia berada dalam dukungan kekuatan kaumnya.”
Dalam konteks negara Malaysia khususnya bagi masyarakat
melayu, jelas bahawa perjuangan kebangsaan dan semangat kebangsaan membawa
kepada kemerdekaan, perpaduan dan kemajuan walaupun banyak lagi ruang yang
perlu dipenuhkan dan sepatutnya tidak timbul keperluan untuk menolak asabiyah
yang positif. Perbuatan menolak asabiyah yang sedemikian adalah menyalahi
perjalanan para rasul alaihimussalatu wassalam.
Penulis: Amirul Hakimi (UKM)