Friday 21 June 2013

PEMBINA GATHERING DAY



         25 Mei 2013 – “PEMBINA Gathering Day” yang telah dianjurkan oleh PEMBINA UKM telah berlansung dengan jayanya di Taman Wetland, Putrajaya. Program riadah yang bertemakan ukhuwwah ini telah berjaya mengikat dan mengukuhkan lagi silaturahim antara mahasiswi.

           Program yang bermula seawal 8.00 pagi ini tamat sekitar jam 2.30 petang. Hampir 50 mahasiswi yang menyertai program ini terdiri daripada IPTA dan IPTS seperti UKM, UPM, Nottingham dan KKTM. Gathering Day dimulakan dengan ucapan alu-aluan daripada moderator program, saudari Nur Amirah Md Yussof dan seterusnya diikuti ucapan daripada Naib Presiden II PEMBINA UKM, saudari Saidatul Akmal Ahmad Puaad.

          Aktiviti pertama yang dijalankan adalah sesi taaruf (suai kenal) antara peserta program. Setelah dibahagikan mengikut kumpulan masing-masing, permainan bola beracun diadakan. Peserta yang berjaya bertahan dikira sebagai pemenang. Aktiviti diteruskan dengan acara sukaneka yang melibatkan belon yang memerlukan kejasama kukuh daripada setiap ahli kumpulan. Setelah semua permainan tamat, perkongsian ibrah (pengajaran) telah diberikan oleh para peserta.

             Sekitar jam 11.00 pagi, aktiviti memasak yang ditunggu-tunggu oleh para peserta bermula. Peserta dibahagikan mengikut kumpulan masing-masing dan dikehendaki untuk memasak puding roti dan cocktail mengikut kreativiti masing-masing. Setelah tamat, program berhenti rehat untuk makan tengahari dan solat Zohor.

              Selesai solat zohor berjemaah, para peserta disajikan dengan slot pengisian oleh Dr. Rafidah selaku wakil Ikatan Muslimin Malaysia (ISMA). Tajuk yang diberikan sesuai dengan jiwa mahasiswi iaitu “Mahasiswi dan Cabaran Semasa”. Antara isi penting yang boleh diambil menganai cabaran yang paling besar yang perlu dihadapi iaitu menjaga batas pergaulan lelaki dan perempuan hatta dalam ikatan pertunangan. Slot pengisian tamat pada jam 2.15 petang dan diteruskan dengan sesi penyampaian hadiah.

              Sambil penyampaian hadiah dijalankan, para peserta dijamu dengan puding roti dan cocktail hasil air tangan sendiri serta sebiji kek untuk meraikan para peserta yang hadir dan sebagai simbolik ukhuwah PEMBINA kepada para peserta. Pada jam 2.30 petang, para peserta dihantar pulang ke kolej kediaman masing-masing. UKHUWAH FILLAH ABADAN ABADA!

poster promo ikhwah
picture hosting