PEMUDA

Sesungguhnya sesuatu fikrah tu hanya boleh berjaya bila mana terdapat pengikut-pengikut yang mempunyai keyakinan, kejujuran, semangat dan tindakan.

Ahlan Ya Ramadhan

Semoga Ramadhan tahun ni menjanjikan taqwa sebagai matlamat kita!

PEMBINA UKM mengucapkan Salam Maal Hijrah. Perubahan bermula dengan diri kita. Ayuh berubah! Jangan bertangguh lagi!

My Gathering kini tiba! Eksklusif untuk muslimah sahaja. Ya, kem yang penuh dengan aktiviti menyeronokkan, hanya kita-kita sahaja! Daftar segera sebelum 11 December 2012!

JOM SERTAI KAMI!

Meneraju arus mahasiswa.

Imam Hasan Al-Banna

Andai Islam seperti sebuah bangunan usang yang hampir rebah, maka akan ku berjalan ke seluruh dunia mencari jiwa-jiwa muda. Aku tidak ingin mengutip dengan ramai bilangan mereka, tapi aku inginkan hati-hati yang ikhlas untuk membantuku dan bersama membina kembali bangunan usang itu menjadi sebuah bangunan tersergam indah.

JOM! USRAH

Usrah memainkan peranan penting untuk membentuk satu individu mengikut acuan islam sebenar. Selain itu, potensi dapat dibangunkan melalui usrah. Ingin sertai usrah? Hubungi Amirul (0136706079).

Monday, 9 December 2013

KHASIAT ISTIMEWA MADU LEBAH


MADU PILIHANKU

Antara makanan sunah yang terbaik adalah madu yang dijadikan Allah untuk manusia. Madu disebut di dalam Al-quran sebagai penawar bagi manusia yang dihasilkan lebah yang diberi ilham oleh Allah.
Dan Tuhanmu mewahyukan kepada lebah, 

“Buatlah sarang-sarang di bukit-bukit, di pohon-pohon kayu, dan di tempat-tempat yang dibikin manusia,” kemudian makanlah dari tiap-tiap (macam) buah-buahan dan tempuhlah jalan Tuhanmu yang telah dimudahkan (bagimu). Dari perut lebah itu keluar minuman (madu) yang bermacam-macam warnanya, di dalamnya terdapat obat yang menyembuhkan bagi manusia. Sesungguhnya pada yang demikian itu benar-benar terdapat tanda (kebesaran Tuhan) bagi orang-orang yang memikirkan. (QS An Nahl [16]: 68-69)

Lebah bekerja berdasarkan wahyu dengan mengumpulkan nektar bunga. Kemudian ia diolah di dalam perut lebah sehingga keluar dari mulutnya berupa madu yang mana kaya dengan sari pati tumbuh-tumbuhan yang dapat menyembuhkan segala penyakit dengan izin Allah.

Sistem lebah  SMART

Pembuatan sarang lebah tidak dimulai dari tengah bahagian tetapi dilakukan dari dua atau tiga tempat yang berlainan dan dikerjakan secara serentak. Walaupun dimulakan dari tempat yang berbeza-beza, lebah yang sangat banyak ini membuat heksagonal secara simentri antara satu sama lain lalu dijadikan satu dan bertemu di tengah-tengah. Jika kita perhatikan tidak terdapat tanda-tanda penggabungan antara heksagonal ini.
Keajaiban heksagonal yang dihasilkan oleh lebah ini mempunyai struktur saiz yang sama walaupun dilakukan oleh lebah-lebah yang berbeza. Penggunaan heksagonal dalam sarang lebah adalah bentuk geometri yang paling tepat bagi penggunaan maksimum suatu ruang dalam penyimpanan manu dengan kapasiti terbesar.


  • Madu mudah diserap oleh tubuh badan manusia berbanding gula kerana diproses terus menjadi glikogen yang digunakan sebagai tenaga.
  • Madu baik untuk anak-anak kerana berfungsi sebagai disinfection, memperbaiki susunan darah, meningkatkan kadar hemoglobin dan menambah nafsu makan.
  • Nilai kalori 1 kg madu sama dengan 50 butir telur atau 5,575 l susu, atau 1,680 kg daging.
  • Madu kaya dengan antioksidan yang mampu memperbaiki keindahan kulit, melembutkan dan awet muda.

Banyak lagi khasiat madu di mana jika kita amalkan pemakanan madu setiap pagi dan malam mampu memberikan tubuh badan yang segar. Kadar penyerapan madu yang optimum di dalam darah dengan mencampurkan 3 sudu makan madu dengan segelas air suam.

Diriwayatkan dari Ibnu Abbas radhiyallahu ‘anhu yang berkata : Rasulullah bersabda :
“ Kesembuhan itu terdapat dalam tiga hal: minum madu, berbekam (hijamah), dan kay (pemanasan) dengan api. Dan aku melarang ummatku berubat dengan kay “. (HR. Al Bukhari).

Madu mempunyai keseluruhan zat penting yang amat diperlukan oleh tubuh manusia. Kajian mendapati 100 gm madu mengandungi:

  • 79.5 gm karbohidrat
  • 0.2 mg asid pantosinik
  • 0.2 mg potassium
  • 294 kilo kalori
  • 0.16 mg fosfor
  • 50 mg asid sitrik
  • 20 gm air
  • 0.9 mg besi 
  • 0.3 gm protein
  • 4 mg vitamin C
  • 4 mg kalsium
  • 0.04 mg vitamin B2
  • 0.2 mg zink
  • 0.2 mg asid niasin






                                                                
Sebagai seorang pemuda-pemudi, kita wajib untuk menjaga pemakanan kita dan elakkan dari makanan yang haram dan syubhah. Pemakanan yang sihat, suci lagi halal sangat dituntut dan Islam sangat menitik beratkan soal pemakanan.

Jadi kita mesti meletakkan kesyukuran yang tinggi kepada Allah dengan keajaiban dan Kehebatan-Nya dengan ciptaan-ciptaanNya. Berterima kasihlah kepada lebah-lebah kerana setia melaksanakan tanggungjawab dan amanah yang telah diberi oleh Allah.


Jadilah manusia yang selalu memberi manfaat kepada orang lain. J




Nurul Izzati Samudin
Biro Aktivisme
PEMBINA UKM


Friday, 6 December 2013

Syiah Mengancam Akidah dan Negara



BANGI, 4 Disember – Syiah bukan sekadar bahaya dari sudut akidah ataupun fekah, bahkan ia boleh menggugat keselamatan negara sekiranya dibiarkan penganutnya mengembangkan ajaran syiah di seluruh negara.

Naib Presiden 1, Ikatan Muslimin Malaysia Ustaz Muhammad Fauzi Bin Asmuni berkata demikian semasa memberikan penyampaiannya dalam program ceramah “Bahaya Syiah – Suatu Pendedahan Eksklusif”, yang dianjurkan oleh Persatuan Mahasiswa Fakulti Pengajian Islam (PMFPI) UKM dengan kerjasama Persatuan Belia Islam Nasional (PEMBINA) cawangan Bangi di Dewan Kuliah 3B 301 Fakulti Sains Sosial dan Kemanusiaan (FSSK) di sini semalam.

Ujar Ustaz Muhammad Fauzi lagi, Syiah ini perlu dilihat dengan teliti sejarah pengembangannya di seluruh dunia kerana ia bersifat ingin menguasi takhta dan kekuasaan.



“Kita lihat sejarah Khilafah terdahulu, sebagai contoh semasa penaklukan semula Kota Al Quds, antara perkara yang paling utama Sultan Salahuddin al Ayubi lakukan adalah menewaskan Kerajaan Fathimiyyah yang berpusat di Kaherah, Mesir. Kerajaan Fathimiyyah ini adalah kerajaan Syiah.”

“Kemudian sekiranya kita melihat sejarah kejatuhan Baghdad, pada masa itu Baghdad adalah suatu kota yang tidak akan terbayang akan musnah begitu saja. Tenteranya adalah tentera terkuat di dunia, kerajaannya adalah kerajaan terkaya di dunia, pertahanannya adalah pertahanan terkebal di dunia. Tetapi bagaimana boleh ditewaskan oleh bangsa nomad yang dikenali sebagai tentera Monggol atau Tartar dalam sekitar tempoh 40 tahun. Punca utamanya adalah golongan Syiah. Orang syiah yang membuka pintu kota Baghdad dari dalam, orang Syiah juga yang menjadi penasihat kepada pemimpin tentera Monggol,” katanya

Selain itu, Ustaz Muhammad Fauzi turut memberitahu antara faktor utama kenapa Syiah terlalu inginkan kuasa adalah berdasarkan akidah yang dianuti oleh golongan Syiah.

“Syiah, ada 5 rukun Syiah, yang pertama solat fardhu, kedua berpuasa, ketiga menunaikan zakat, keempat menunaikan haji di Baitullah, dan kelima adalah al wilayah, iaitu kekuasaan.” Ujar beliau lagi.
Ustaz Muhammad Fauzi turut menegaskan bahawa Syiah adalah terkeluar daripada golongan Ahli Sunnah Wal Jamaah. Ini kerana perbezaan yang sangat ketara dan berlanggaran dengan nas yang sahih dari pelbagai sudut seperti rukun iman, rukun Islam, fekah seperti nikah mut’ah, taqiyyah, dan sebagainya.




Ceramah Bahaya Syiah ini mendapat sambutan yang menggalakkan dengan kehadiran peserta sekitar 150 orang daripada dalam dan luar UKM.

Klik link untuk menonton respon Ceramah Bahaya Syiah:



Wartawan
PEMBINA UKM Production

Monday, 25 November 2013

Aku nak bercouple boleh tak?

 
Gambar Hiasan

“Allah... cantiknya perempuan tu. Macam bidadari dari kayangan seh! Ini yang aku suka kuliah ni!”

“Oh yeke. Baguslah tu, rezeki dia Allah bagi cantik.”

“Ala... kau tengoklah  Aiman. Mesti kau pun ternganga punya.”

Aiman menggelengkan kepala melihat kembarnya.

“Ah kau ni. Aku kuat iman kot. Hehe. Hmm... yang mana?”

“Puih. Haha. Tu ha yang  pakai tudung labuh dan muka putih comel tu. Kalau jadi makmum aku, alangkah bahagianya dunia baitul Muslim aku... Kau tak terasa macam tu ke Aiman? Ke kau tak de nafsu? Hehe.” Danial tersengih.

Aiman terkesima seketika apabila melihat pelajar muslimah itu. Dia menarik nafas panjang. Terus Aiman memandang ke muka Danial yang sedang tersengih.

“ Ish kau ni dani, pantang nampak dahi licin, naik tocang...  Solat jemaah kat masjid pun kadang-kadang miss. Dah la, jom balik bilik.”

Aiman terus mengangkat beg dan keluar dari dewan kuliah.

Heh. "Kau kalau tak bagi ayat berasid spesis lebur makan dalam, tak boleh ke?"

“Haha.”

Aiman gelak sendirian.


-----------


“Aiman, aku nak minta fatwa kau boleh tak?”

“Boleh, tunggu 10 tahun lagi.”

“Haha.”

Hanis tergelak dengan respon spontan Aiman.

“ok aku nak minta pendapat kau. Ke nak kena tunggu 10 tahun lagi? Hehe.”

Aiman tergelak kecil.

“Haha. Apa dia? Kalau kau tanya hukum hakam yang kompleks, aku tak da jawapan untuk kau.”

“Okay, kau kenal Mariam?”

Aiman mengerut dahi..

“Alah, budak kuliah kita yang yang cantik tuh, yang bergaya muslimah sejati akhir zaman.”

Aiman tiba-tiba terbayang senyuman Mariam yang manis ketika pembentangan tugasan semasa di kuliah tempoh hari.

“Oh. Ha, ada apa dengan dia?”

“Kau jangan cakap pada orang lain. Hmm... Aku...”

Aiman merenung Hanis dengan terangkat sebelah kening.

“Aku apa?”

“Sabar lah. Aku... Aku suka kat dia..” Hanis tersengih.

“Oh. Alhamdulillah..” Aiman senyum segaris.

Hanis sedikit terkejut dengan respon Aiman.

“Kau perli aku ke apa ni?” Hanis mengerut dahi sambil mengambil sebotol air mineral untuk diminum.

“Mana ada perli. Betullah aku cakap. Alhamdulillah kau masih normal lagi. Bukan gay.” Aiman tersengih.

Tersembur air mineral dari mulut Hanis.

“Selekehlah kau. Ha, dah tu kenapa pun kalau kau suka dia?”

Hanis mengelap mulutnya dan meletakkan air mineral di sebelahnya.

“Kalau aku ketuk kau dengan botol mineral ni, baru kau tahu. Hadoi.” Hanis merungut.

Aiman senyum dengan rungutan Hanis.

“Macam ni. Hari tu aku ada mesej dia. Aku nak bagitau perasaan aku pada dia...” Hanis menyambung cerita.

“Then?”

“Tapi aku segan. Aku... aku nak dia jadi isteri aku. Cumanya, yelah kita masih belajar lagi.”

“Ok. Then?” Aiman mendengar dengan khusyuk dan tawaduk.

“ Tapi aku tak nak kehilangan dia. Aku nak couple dengan dia. Nak jadikan dia isteri belum mampu, aku nak dia jadi awek aku dulu. Itupun kalau dia terima.” Hanis menghela nafasnya.

Aiman mengangkat sebelah kening.

“Kau tahu apa hukum bercouple bagai ni?” Aiman mula bertanya.

Hanis mengerut dahi.

“Ada hukum ke?”

Aiman tersenyum.

“Dalam Islam, kita terikat dengan hukum. Dari bangun tidur sampai kita tidur semula, hatta sampai masuk lubang kubur. Makan, minum, jalan-jalan, pergi kuliah, baca buku, baca Naruto, dan semuanya ada hukum. Hatta nak gerakkan tangan pun ada hukum.”

Hanis makin mengerut dahi.

“Apa hukum gerakkan tangan?”

“Ada satu kaedah fiqh yang menyatakan lebih kurang macam ni, setiap perkara atau perbuatan yang dilakukan adalah harus selagi mana ia tidak dijelaskan hukumnya oleh Allah dan Rasul-Nya secara jelas dalam Al Quran atau As Sunnah. Dan hukum ini berubah mengikut tempat, masa, waktu dan ketika.”

Hanis menggarukan kepala yang tidak gatal.

“Cuba kau jangan cakap bahasa langit. Aku tak faham sangat. Bagi la contoh.”

“Haha. Ok, contohnya makan nasi. Hukumnya harus. Kalau makan berlebihan sampai terlampau kenyang, boleh jadi makruh. Kalau makan nasi hasil dari mencuri hukumnya haram.”

Hanis menangguk.

“Hukum couple?” Hanis semakin berminat nak mengetahui.

Aiman senyum.

“Aku tak pandai nak menjatuhkan apa-apa hukum selagi mana perkara tu tak jelas atau bersuluh. Kalau nak tengok hukum terperinci, kau cuba beli buku “Bolehkah bercouple” keluaran Telaga Biru. Cumanya aku nak tanya kau, kenapa kau nak couple dengan dia?”

Hanis termenung seketika.

“Mungkin sebab aku tak nak kehilangan dia. Aku nak dia dengan aku.”

Aiman memandang mata Hanis.

“Kau agak, kalau kau couple dengan dia, kau confirm boleh kahwin dengan dia?” Aiman mula menduga.

Hanis berfikir sejenak. Teringat kawan-kawannya ada yang couple sampai bertahun-tahun kemudian putus, ada yang baru beberapa hari, lepas tu putus. Sampai ada yang frust menonggeng sebab putus terutama kawannya yang perempuan.

“Habis tu macam mana? Takkan aku nak biarkan saja. Nanti melepas bai...”

Aiman membaringkan diri untuk memandang langit di atas padang tempat mereka berehat dari jogging.

“Ingat tak eksperimen kimia kita yang gagal hari tu. Kau rasa sebab apa?”

Hanis menggaru kepalanya yang tidak gatal.

“Apa kebendalah kau ni menyimpang punyalah ke laut. Err... mungkin sebab kita tak ikut prosedur buku manual tu kot. Kenapa?”

Aiman tersengih.

“Allah jadikan manusia ini ada perasaan cinta dan kasih sayang. Itu lumrah manusia. Tiada manusia yang tak mahukan cinta dan kasih sayang. Tetapi Allah juga turunkan Islam berserta al-Quran sebagai manual agar manusia mengikut prosedur yang telah ditetapkan supaya dapat mengawal perasaan cinta dan kasih sayang itu dengan sebaiknya. Tetapi kena faham baik-baik, Islam bukan saja diturunkan untuk mengawal perasaan cinta dan kasih sayang saja, malah lebih luas dari itu.”

“Apa dia?” Hanis mengerut dahi.

“Highway of life.”

Hanis menangguk. Dia pun turut baring sekali memandang langit.

“Cinta dan kasih sayang itu sepatutnya ditumpahkan kepada orang yang betul supaya satu hari nanti kita tidak menyesal. Letak ketepi dulu cinta kepada Allah, Rasul-Nya dan yang biasa kita dengar. Sekarang ni apa aku nak kata tentang cinta antara lelaki dan perempuan.”

“Antara prosedur yang Allah dan Rasul-Nya ajar kepada manusia adalah dengan berkahwin.”

Hanis termenung. Memikirkan tentang persoalan kahwin barangkali.

“Tetapi kalau tak mampu berkahwin, Rasulullah sallahu alayhi wasallam ajar agar berpuasa. Puasa bukan puasa yang “cap ayam”, tetapi puasa dengan penuh ketaqwaan. Baru betul-betul berkesan. Dan dalam masa yang sama baginda juga ajar untuk menundukkan pandangan apabila berhadapan dengan perempuan kalau pandangan itu tidak bertujuan apa-apa.”

Hanis menghelakan nafasnya.

“Hanis, jodoh ini macam rezeki. Dah ditetapkan pun. Cuma apa yang perlu kita lakukan adalah dengan ikhtiar untuk mencari.”

“Serius?”

Hanis terus terduduk. Bersinar-sinar matanya.

Aiman tergelak.

“Kalau kau suka pada dia, cukup saja kau pendamkan perasaan kau. Dan yang paling penting sekali...”

Hanis mengangkat kening.

“Doa. Kita kan ada Allah. Kita bukan makhluk yang tidak mengaku tuhan. Doa sungguh-sungguh, dalam masa yang sama, buat persediaan yang rapi dan sebaiknya.”

“Persediaan macam mana?” Hanis menggaru kepalanya.

“Persediaan ilmu, persediaan fizikal, dan persediaan mental. Kena ada ilmu tentang munakahat, kena ada persediaan kewangan sedikit, dan persediaan untuk menghadapi sebarang kemungkinan atau pergaduhan selepas mendirikan rumahtangga. Tentang kewangan, walaupun ia bukanlah syarat, tetapi untuk hari ini, ia menjadi satu keperluan. Aku rasa kau pun faham. “

“Kalau kau dah rasa cukup bersedia termasuk dengan kewangan, maka yakinkan pula mak ayah kau yang kau mampu jaga anak orang. Kalau mereka dah yakin, maka teruslah melamar.”

Aiman mengambil sedikit nafas dan memberikan senyum sebagai sebuah suntikan anjakan paradigma baru kepada Hanis.

“Hmm.. Kalau dia dah dilamar orang?” Hanis mengeluh.

“Ramai lagi muslimat akhir zaman dalam dunia ni. Belum pupus lagi. Mai ikut aku join ISMA (Ikatan Muslimin Malaysia), kami ada unit Baitul Muslim yang mana menguruskan hal-hal macam ni. Tapi ada prosedurnya lah.”

Gambar Hiasan

Hanis memandang Aiman dengan mata yang bersinar gemerlapan.

“Kau jangan buat muka nak kena penyepak boleh tak?” Aiman gelengkan kepala.

“Haha. Macam mana nak join ISMA?”

“Malam nanti ikut aku pergi usrah. Nanti aku kenalkan kau pada murabbi aku. Amacam, ada bran?”

“Demi sebuah masa depan yang gemilang terbilang, aku rela mengikuti kau Aiman.”

“Puih! Tak payah nak bersinetron petang ni la.”

Aiman dan Hanis bergelak besar.

“Hah, kau masih tak menjawab persoalan aku lepas kau bebel panjang-panjang ni. Jadi apa hukum bercouple ni?”

“Heh. Ingat lagi kau rupanya. Ingatkan dah lupa. Aku ambil pendapat yang paling keras dan aku yakin paling benar, iaitu haram bercouple dengan nafsu dan syahwat dengan perempuan bukan mahram.”

“Oh.. Tak boleh couple lah ni. Kan senang kalau kau cakap dari awal.” Hanis mengerut dahi.

“Boleh couple lah...” Aiman menduga.

Terbeliak biji mati Hanis. Dia mengangkat keningnya.

“Selepas kahwin?” Hanis menduga sambungan ayat Aiman.

“Selepas nikah. Dah jom balik. Dah nak maghrib ni...” Aiman terus bangun dan mencapai basikalnya.

“Ceh... lebih kuranglah tuh.” Hanis mencebik bibir.


“Alhamdulillah, aku bersyukur ya Allah kerana mempunyai sahabat seperti Aiman. Moga kami terus bersahabat sampai ke syurga..” Hanis bermonolog sendirian lantas mencapai basikalnya.

Moga Allah Redha



Ahmad Shukery Azizan
Setiausaha
PEMBINA UKM 

http://4.bp.blogspot.com/-TG-sfr15ulo/UF7uWWQDb9I/AAAAAAAAAeg/3WMIzWqKOp8/s1600/263C12215A1ABA4DE4F312C22C721EEE.png


Wednesday, 20 November 2013

MENGUTIP HIKMAH DARI ALAM

Mengutip hikmah dari alam

Gambar Hiasan
Dan di bumi ada beberapa potong tanah yang berdekatan (tetapi berlainan keadaannya) dan padanya ada kebun-kebun anggur, dan jenis-jenis tanaman serta pohon-pohon tamar (kurma) yang berumpun dan yang tidak berumpun semuanya disiram dengan air yang sama dan Kami lebihkan buah setengahnya dari setengahnya yang lain (pada bentuk, rasa dan baunya). Sesungguhnya yang demikian itu mengandungi tanda-tanda kekuasaan Allah bagi orang-orang yang (mahu) berfikir serta memahaminya. (Surah Ar-Ra’d:4)

Alhamdulillah, segala pujian hanya bagi Allah yang telah menciptakan segala kepelbagaian haiwan dan tumbuhan di muka bumi ini. Sungguh, demi Allah, jika tiada tumbuhan-tumbuhan, haiwan-haiwan, kulat, bakteria, protista, virus, maka hilanglah keseimbangan kehidupan dalam dunia ini. Dalam kita melayari kehidupan ini, kita kadangkala terlepas pandang akan perkara-perkara yang menjadi sumber tarbiyah kita sendiri yakni alam ciptaan Allah di sekitar kita (UKM).

Perkara kecil yang besar

Gambar Hiasan
Selalu apabila kita berjalan dari perhentian bas PUSANIKA ke Fakulti Pengajian Islam, keadaannya sangat sejuk dan dipenuhi tumbuhan hijau. Malah terdapat lumut-lumut yang berwarna hijau kekuningan turut tumbuh di sekitar laluan pejalan kaki. Tahukan kalian lumut itu hanya boleh tumbuh apabila udara disekitarnya betul-betul segar dan tidak tercemar, lalu tidakkah kita mensyukuri akan nikmat yang besar ini, nikmat bernafas udara yang segar? Bahkan ada di kalangan kita yang turut mencemarkan udara melalui rokok, yang hanya mendatangkan kerosakan pada badan dan alam. Astaghfirullah.

Satu lagi perkara yang kita anggap kecil seperti membuang sampah merata-rata yang sebenarnya menunjukkan akhlak kita kepada alam. Sebagai contoh, habis memakan makanan ringan ‘Tam-Tam’ yang dibeli di FST dibuang merata-rata dicelah-celah bangunan. Ditakdirkan pula air bertakung, dan nyamuk bertelur. Selepas itu, tulis di ‘UKM Confession’ UKM ini banyak nyamuk, sedangkan salah satu puncanya datang dari diri sendiri. Hal ini seharusnya kita ambil peduli.

Tadabbur dan muhasabah

Merenung alam dan berfikir bukanlah perkara yang membazir masa kerana menurut Dr Aidh bin Abdullah al-Qarni dalam bukunya; Jagalah Allah...Allah menjagamu, antara cara untuk mendekatkan diri kepada Allah adalah melalui ciptaan-Nya. Alam ini banyak mengajar hikmah kepada perkara dalam kehidupan kita dari segenap sudut. Tidakkah kita boleh belajar dari akar-akar pokok di sekitar lereng-lereng bukit di sebelah PTSL akan kerjasama yang kukuh antara individu-individu sekelilingnya untuk menjaga tanah daripada  runtuh. Subhanallah. Bukankah kita boleh berbaik-baik dan saling menjaga masing-masing daripada saling bercakaran  dan menimbulkan isu-isu kenegerian yang tidak berkesudahan.

Penutup

Masih banyak lagi perkara yang kita boleh contohi dari alam sekeliling kita, hanya perlu berfikir dan bermuhasabah. Manusia sememangnya perlu diingatkan selalu melalui peringatan-peringatan dari Allah dari semasa ke semasa. Hal ini demikian kerana seorang manusia itu sifatnya pelupa. Jagalah Allah, Allah menjagamu. Jagalah alam, akan tenang siang malam. Insya’ Allah. 

Wallahu’alam.



NAJMUDDIN MOHD FAUDZIR
AJK AKTIVISME
PEMBINA UKM.


Thursday, 14 November 2013

VIDEO 'TANPA NAMA':Satu Agenda Pluralisme?



Gambar Hiasan

Pagi tadi, saya terlihat posting video dari page Gabungan Mahasiswa UKM mengenai sebuah video pendek yang bertajuk “Tanpa Nama”. Pada mulanya saya merasa seperti tiada apa-apa, tetapi ia menarik perhatian saya ketika mana membaca penerangan mengenai video itu;

“This story tells about the journey of a man who seeks God, and finally come to an understanding that God is indeed unbound by anything, including religions."

Saya merasa curiga dengan ayat ini. Kemudian saya segera menonton video pendek yang berdurasi 10 minit 57 saat ini.

Setelah tamat menonton, saya amat terkejut dengan apa yang cuba disampaikan atau dipromosikan melalui video ini, iaitu mengenai PLURALISME agama. Mungkin ini hanya interpretasi saya tetapi apabila diamati ia sebenarnya memang terdapat unsur-unsur pluralisme.

Antara ayat-ayat mengandungi seruan atau elemen pluralisme agama;

"Aku bukan nationalist, bukan katholik, bukan sosialist, bukan bukan buddhist, bukan westernist, bukan protestant, bukan communist, bukan juga humanist, aku adalah semuanya.."

"Di luar sana, ada orang yang mempertentangkan kepercayaan. Padahal, kita hanya berjalan pada jalan yang berbeda, tetapi dengan tujuan yang sama ; TUHAN"

Komentar saya begini :

1. Saya mengenali pelakon utama (walau tidak secara rapat) yang bernama Rachmat. Beliau merupakan junior saya di Kolej Antarabangsa Ibu Zain (IZISH) yang terletak di dalam kampus UKM. Alhamdulillah, saya kerap kali berjumpa dengan beliau ketika solat di surau IZISH. Jadi saya yakin dan bersangka baik, insyaAllah, bahawa beliau seorang yang menjaga tuntutan agama disamping mencari makna disebalik beragama Islam.

Tetapi sayangnya, pencarian beliau sedikit terpesong dengan apa yang dibawa Islam oleh Rasulullah sallahu alayhi wasallam, para sahabat radiyallahu anhum dan para pejuang Islam berlandaskan prinsip Al Quran dan As Sunnah. Mungkin di sini dia (Rachmat) dan sahabatnya perlu sedikit pencerahan mengenai ketinggian Islam.

2. Islam itu TINGGI, dan TIADA yang lebih tinggi mahupun SETARA dengan Islam. Jalan (agama) menuju Allah hanya satu, tiada berbeza-beza!

Kalaulah jalan menuju Allah itu berbeza-beza, nescaya Rasulullah sallahu alayhi wasallam akan mengikut kata para musyrikin Mekah untuk menyembah tuhan mereka pada hari ini, dan menyembah Allah pada hari esoknya dan secara bergilir-gilir hingga hari-hari yang mendatang.

Namun apa yang Rasulullah sallahu alayhi wasallam katakan kepada musyrikin Mekah?

(Terjemahan surah Al Kafirun ayat ke 6)

"For you is your religion, and for me is my religion.”

“Untukmu agamamu, dan untukku agamaku.”

Rasulullah sallahu alayhi wasallam memberitahu secara clear cut bahawa Islam adalah Islam, dan selain Islam itu bukan Islam.

Wahai sahabat, ketahuilah jalan menuju Allah adalah dengan akidah yang jelas, iaitu mengaku dan bersaksi dengan hati, lisan dan perbuatan bahawa TIADA tuhan yang LAYAK disembah melainkan Allah dan Muhammad itu adalah utusan dan pesuruh Allah.

Selain dari jalan dan akidah ini, maka semuanya adalah bertentangan dan sama sekali tidak menuju Allah.

3.  Ketahuilah, bahawa jika agama lain di dunia juga membawa menuju kepada Allah, jadi apa ertinya Allah melantik Muhammad sallahu alayhi wasallam sebagai Rasul-Nya sebagai pembawa rahmat kepada sekalian manusia?

Jika semua agama di dunia akan menuju tuhan yang sama, jadi apa ertinya Islam ini perlu bertapak dan memerintah di muka bumi ini sekiranya kita boleh menyembah agama lain?

Jika semua agama di dunia akan menuju tuhan yang sama, jadi apa ertinya Rasulullah sallahu alayhi wasallam dan para sahabat radiyallahu anhum bersusah payah mengorbankan tenaga, harta, malah nyawa mereka demi menegakkan dan menyampaikan Islam sehingga hari ini?

Jalan menuju ke syurga memang ada banyak, tetapi hanya mempunyai satu ‘jenis tiket’ sahaja.

Iaitu mempercayai dan mengakui bahawa tiada tuhan yang layak disembah melainkan Allah, mengakui dengan hati, lisan dan perbuatan bahawa Allah itu Esa, tidak diperanakkan dan tidak beranak, tidak bergantung kepada sesiapa, tiada yang setara dengan-Nya, juga mengakui bahawa Muhamamd sallahu alayhi wasallam, Isa (Jesus) alayhi sallam, Musa (Moses) alayhi sallam, dan sekalian para Nabi adalah UTUSAN dan PESURUH Allah.

Dan semua ini hanya ada pada Islam, bukan pada agama lain.

4. Fahamilah wahai sahabat, Allah hanya redha dengan Islam, bukan pada semua agama yang pada luarannya dikatakan menuju ‘tuhan’.

Allah telah berfirman di dalam Al Quran yang bermaksud :

“This day those who disbelieve have despaired of [defeating] your religion; so fear them not, but fear Me. This day I have perfected for you your religion and completed My favor upon you and have approved for you Islam as religion.”

“Pada hari ini, Aku telah sempurnakan bagi kamu agama kamu, dan Aku telah cukupkan nikmatKu kepada kamu, dan Aku telah redhakan Islam itu menjadi agama untuk kamu”.

(Surah al-Maidah, ayat 3).

Allah hanya redha pada Islam, bukan pada agama atau fahaman lain, sama ada Kristian, Yahudi, Komunisme, Sosialisme, Buddha, Hindu, atau apa jua yang wujud di atas muka bumi ini.

5. Jadi, adakah kita akan sentiasa bermusuhan pada agama lain? Jangan salah faham. Islam mengajar kita bertoleransi dengan agama lain, tetapi ada LIMITASI toleransi itu. Kita boleh bertoleransi dalam muamalah atau perhubungan seharian seperti berkawan, pergi kuliah bersama-sama, study group secara bersama dan sebagainya.

Allah sendiri melarang kita semua (umat Islam) untuk mencerca agama lain.

Allah berfirman dalam surah Al An’am ayat 108 yang bermaksud :

“And do not insult those they invoke other than Allah , lest they insult Allah in enmity without knowledge.”

“ dan janganlah kamu memaki sembahan-sembahan yang mereka sembah selain Allah, kerana mereka nanti akan memaki Allah dengan melampaui batas tanpa pengetahuan.”
Tetapi apabila sampai bab Akidah atau kepercayaan, kita TIADA toleransi. Kita mempunyai prinsip yang tegas lagi kental iaitu meyakini dan mempercayai dengan sepenuhnya bahawa Islam adalah agama yang benar. Selain Islam (menyembah selain Allah atau menyekutukan Allah) adalah sesat dan perlu dibawa kepada Islam.

Prinsip kita bukan seperti lalang, sekejap kata Islam benar, sekejap kata agama lain benar, sekejap kata semua agama benar. Tidak sama sekali.

6. Saya berharap kepada kamu sahabat, sebelum meneliti buku-buku atau tulisan orang yang bukan Islam atau buku-buku golongan liberalis atau pluralis, kenapa tidak meneliti buku-buku yang ditulis ulama dan cendekiawan Islam yang sebenar. Sebelum kita memahami ajaran atau fahaman lain, fahamilah Islam itu sebaik mungkin dahulu.

Saya mencadangkan agar sahabat membaca buku Akidah Islam karangan Sayyid Sabiq, Kenapa Aku Menganut Islam karangan Fathi Yakan, dan beberapa lagi buku mengenai akidah tentang Islam. Juga baca buku tentang salah faham dan pemesongan terhadap Islam karangan Syed Qutb dan sebagainya.

Dan jika mahu berdiskusi, saya dan Persatuan Belia Islam Nasional (PEMBINA) sudi menghulurkan tangan kami dan kemampuan kami yang sedikit untuk kita sama-sama berbincang. Saya masih lagi pelajar di UKM. Moga kita sama-sama dapat kembali kepada fahaman Islam yang tulen, bukan fahaman Islam yang pluralitas.

Moga Allah redha.

Ahmad Shukery Azizan

Aktivis PEMBINA

poster promo ikhwah
picture hosting