Wednesday 21 August 2013

KENALI UKM : AHLAN WASAHLAN JUNIOR!

Usai SPM, laungan merdeka pasti dilaungkan oleh pelajar-pelajar menandakan mereka sudah bebas dari alam persekolahan. Namun, debaran keputusan SPM pula yang menjengah di hati. Apabila keputusan dalam genggaman, satu lagi penantian penuh seksa oleh pelajar lepasan SPM, iaitu keputusan UPU.
Tahniah diucapkan buat yang berjaya mendapatkan keputusan SPM yang cemerlang seterusnya melayakkan diri ke IPTA. Buat pelajar yang bakal memasuki UKM, selamat datang kami ucapkan. Maka, dengan ini, PEMBINA UKM akan melakukan sedikit orientasi tidak formal, dengan melawat sekitar UKM secara maya. Ayuh!


Dewan Canselor Tun Abdul Razak (DECTAR)


Cawangan UKM & Kursus yang Ditawarkan

1     UKM Bangi, Selangor – Fakulti Sains Sosial dan Kemanusiaan, Fakulti Pengajian Islam, Fakulti Ekonomi dan Pengurusan, Fakulti Sains dan Teknologi, Fakulti Pendidikan, Fakulti Kejuruteraan, Fakulti Teknologi Sains dan Maklumat serta Fakulti Undang-undang.

2     UKM Jalan Raja Muda Abdul Aziz, Kuala Lumpur – Fakulti Perubatan Jabatan Pra-Klinikal, Fakulti Sains Kesihatan, Fakulti Pergigian dan Fakulti Farmasi.

3    UKM Cheras, Selangor – Fakulti Perubatan, Institut Pengajaran Hosital dan Institut Perubatan Biologi Molekular.

Kolej Kediaman

   UKM Bangi, Selangor – Kolej Burhanuddin Helmi, Kolej Ungku Omar, Kolej Ibrahim Yaakub, Kolej Aminuddin Baki, Kolej Ibu Zain, Kolej Pendeta Za’aba, Kolej Tun Hussein Onn, Kolej Dato’ Onn, Kolej Rahim Kajai dan Kolej Keris Mas.
*setiap kolej mempunyai cafeteria masing-masing, tetapi kafe kolej keris mas beroperasi lebih lama berbanding kolej-kolej lain.

      UKM Jalan Raja Muda Abdul Aziz, Kuala Lumpur – Kolej Tun Syed Nasir

      UKM Cheras, Selangor – Kolej Tun Dr Ismail

Sistem Pengangkutan

Bagi pelajar yang mendapat kolej kediaman yang berdekatan dengan fakulti, cara mereka pergi ke kuliah adalah dengan berjalan kaki. Namun, bagi penghuni kolej-kolej yang jauh dan terasing daripada fakulti dan kolej-kolej lain, pengangkutan utama adalah bas.

Kemudahan Bas untuk Para Pelajar


Bas utama yang mengangkut pelajar-pelajar ke kuliah-kuliah adalah bas milik UKM sendiri yang akan datang setiap setengah jam. Bagi pelajar yang mahu ke KTM, boleh menggunakan bas NADI PUTRA (Zon 6). Sekiranya mahu ke sekitar Kajang, perkhidmatan RAPID KL ada disediakan. Ketiga-tiga bas ini beroperasi setengah jam sekali.

Pelajar tahun satu selalunya menggunakan perkhidmatan bas ini kerana dilarang membawa kenderaan sendiri. Setelah memasuki tahun dua baru pelajar-pelajar dibenarkan membawa kenderaan sendiri.

Kemudahan Perpustakaan

Perpustakaan Tun Seri Lanang (PTSL), UKM merupakan sebuah perpustakaan yang terbesar di Asia Tenggara. Ia memuatkan pelbagai jenis buku, majalah dan bahan-bahan rujukan yang lengkap dan sangat membantu para pelajar dan pensyarah bukan sahaja di UKM bahkan di seluruh Malaysia.

Pintu Masuk Perpustakaan UKM


Kemudahan Bank dan Pos

Perkhidmatan ATM seperti Bank Islam, Maybank, BSN, dan CIMB Bank ada terdapat di Pusanika yang di apit oleh bangunan Canselori dan Perpustakaan Tun Sri Lanang (PTSL).
Terdapat juga mesin ATM Bank Islam di kolej Keris Mas, kolej Pendeta Za’aba dan juga di aras bawah bangunan Canselori yang berhadapan dengan kafeteria. Mesin ATM Maybank dan BSN terdapat di Pusanika  aras 5, berdekatan dengan pejabat pos dan Jabatan Perkhidmatan Pelajar (JPPEL). 

Pusat Kemudahan Pelajar (Pusanika)


Kemudahan Kafe dan Kiosk

Seperti sedia maklum, setiap kolej mempunyai kafe masing-masing. Begitu juga dengan fakulti. Cuma bezanya, Fakulti Ekonomi dan Pengurusan (FEP) tidak mempunyai kafe, sebaliknya kiosk. Di Pusanika juga terdapat kafeteria yang terletak di aras 2 serta terdapat gerai-gerai kecil di tingkat atas sekali. Gerai-gerai kecil ini ada menjual makanan sampingan seperti ice blended, sausage, sweet corn dan sebagainya.
Di FEP, terdapat enam kiosk yang beroperasi, antaranya menjual nasi kukus, nasi ayam, soto, nasi tomato, nasi arab, nasi campur, ice blended, waffle dan makanan-makanan ringan yang lain.


Kafe Kolej Kediaman


Kemudahan Kedai

Setiap kolej mempunyai kedai runcit yang dinamakan seperti ‘H-mart’, ‘B-mart’, dan sebagainya. Di Pusanika juga turut menyediakan kemudahan kedai-kedai seperti menjual alat tulis (UNIKEB) di aras 3, kedai buku di aras 5 dan kedai-kedai lain di aras 4.

Pusat Kemudahan Pelajar (UNIKEB)


Kemudahan Lain

Selain daripada kemudahan kolej, kafe, pengangkutan dan lain-lain yang dinyatakan di atas, terdapat juga kemudahan wifi, masjid UKM yang berkubah kuning keemasan di sebelah kanan pintu masuk utama UKM, stadium, gelanggang tenis, squash, padang, rumah tetamu, Kelab Danau (padang golf, kolam renang, dsb), Puri Pujangga, dan banyak lagi.

Masjid UKM


Sistem Pembelajaran

Setiap subjek di UKM dikira dengan jam kredit. Kebanyakan jurusan mengambil jumlah jam kredit di antara 16 hingga 23 jam kredit. Penyesuaian jadual waktu terbahagi kepada dua iaitu jadual waktu fakulti dan jadual waktu universiti. Jadual waktu universiti bergantung kepada subjek-subjek yang ditawarkan oleh universiti dan wajib bagi semua pelajar UKM mengambilnya. Sebagai contoh seperti subjek Tamadun Islam dan Tamadun Asia (TITAS), Hubungan Etnik, Pembangunan Diri dan sebagainya.

Masa selalunya fleksibel. Manakala jadual waktu fakulti, bergantung kepada penawaran oleh fakulti masing-masing. Pendaftaran perlu dibuat sendiri oleh pelajar secara online di laman sesawang http://www.smpweb.ukm.my untuk melatih para pelajar mengurus masa sendiri. Selain itu, di dalam sistem pembelanjaran juga,  terdapat satu sistem yang digunakan oleh para pelajar dan pensyarah untuk berinteraksi antara satu sama lain iaitu i-folio. I-folio ini juga memuatkan nota-nota kuliah daripada para pensyarah setiap subjek yang diambil untuk memudahkan urusan pembelanjaran. I-folio boleh di layari di http://www.ifolio.ukm.my.


­­­­­­­­­­­­­­Semoga perkongsian sedikit ini membantu anda dalam mengenali sedikit sebanyak mengenai UKM. Sebarang info lanjut boleh diketahui dengan melayari laman sesawang rasmi UKM di http://www.ukm.my/v5/.

Semoga segalanya dipermudahkan oleh Allah dan selamat menempuh alam universiti.

PEMBINA UKM mengalu-alukan kedatangan semua pelajar junior sesi 2013/2014 ke UKM. Mari kenali PEMBINA, dan sertai kami  dalam menjayakan aktiviti-aktiviti Islami di UKM.


Like Fan page kami di PEMBINA UKM dan layari laman sesawang kami di http://www.pembinaukm.com.

SEMOGA BERJAYA! J




Maisarah Shahrain
JK Media Pembina UKM

poster promo ikhwah
picture hosting