Thursday 27 February 2014

Anugerah Dekan: Satu Tuntutan Bagi Mahasiswa Islam


BANGI, 26 Feb – “Yang menciptakan mati dan hidup untuk menguji kamu, siapa di antara kamu yang lebih baik amalnya, jadi kita harus berusaha bersungguh-sungguh dan menjadi hebat dalam segenap aspek.”

Ulas Dr. Muhammad Faysal Bin Tajurudin di dalam Usrah Umum bertajuk ‘Kalau Aku Dekan’ yang berlangsung di Kolej Tun Hussein Onn (KTHO), UKM selepas solat maghrib berjemaah.

Beliau yang merupakan lulusan Sarjana Muda Perubatan di Mesir dan juga aktivis ISMA turut berkata, “Cara kita dalam membalas jasa Rasulullah selain mengamalkan sunnahnya, adalah dengan berjuang sehingga termasuk dalam golongan umat yang terbaik, serta menjadi contoh kepada masyarakat.”

“Rahsia paling penting dalam berjaya adalah hubungan kita dengan Allah.”

“Semakin kuat hubungan kita dengan Allah, semakin bertambah kekuatan untuk belajar dan kita perlu rasa, Allahlah yang memegang kejayaan, sebaliknya usaha hanyalah asbab sahaja kerana jika Dia tidak mengizinkan, kita tidak akan berjaya.”

“Barangsiapa menuju ke jalan untuk mencari ilmu, Allah akan memudahkan jalannya ke syurga”, tambah beliau lagi.

Walaubagaimanapun, indikator kedekanan itu bukan hanya terletak kepada cemerlang belajar sahaja, malah seseorang itu harus cemerlang dari aspek rohani, jasmani, emosi dan akhlak.

Beliau turut berkata lagi, untuk cemerlang seseorang itu perlu bergaul dengan masyarakat atau lebih baik, menjadi pemimpin dalam satu-satu persatuan supaya kita mampu mempengaruhi masyarakat. Di saat itulah seseorang itu layak mendapat anugerah dekan.

Beliau juga sempat menyuntik semangat hadirin, supaya pemuda bangkit dari kegelapan dan lahirkan pemuda yang mempunyai ciri-ciri Islam yang soleh, berjiwa besar dan bercita-cita tinggi.


Wartawan PEMBINA UKM

0 comments:

Post a Comment

poster promo ikhwah
picture hosting