Monday 17 November 2014

Belia Dekati Gelandangan dalam Projek Nasi Bungkus


Pelajar UKM mendengar perkongsian cerita daripada gelandangan 

BANGI, 17 Nov – ‘Projek Nasi Bungkus’ anjuran Persatuan Belia Islam Nasional (PEMBINA) telah diadakan pada 15 November 2014 dan disertai oleh pelajar dari Universiti Kebangsaan Malaysia (UKM), bertujuan mendekati dan membantu gelandangan di sekitar Jalan Masjid India dan pusat membeli-belah Sogo.

Nasi bungkus, barang keperluan asas dan wang tunai RM10 adalah antara sumbangan yang diberikan kepada gelandangan di kawasan sasaran.

“Saya amat tersentuh melihat keadaan sebahagian warga tua dibiarkan menjadi gelandangan.

Sebagai anak, saya sedih mendengar luahan mereka yang diabaikan oleh anak-anak sendiri,” kata Syuhada salah seorang peserta yang ditemu ramah oleh wartawan Pembina.

Peserta program, Ezwan Syah, sempat mendekati seorang pemuda yang menjadi gelandangan akibat putus cinta dan mendapati tindakannya adalah tidak relevan.  

Turut serta dalam projek ialah beberapa badan bukan kerajaan (NGO) seperti Ikatan Muslimin Malaysia (ISMA) dan Yayasan Ikhlas. Menurut wakil yayasan ikhlas, Syafiq Syahmi,

“Sebagai sebuah badan kebajikan, kami rasa bertanggungjawab untuk mengurangkan beban mereka dengan memberi bantuan sebegini.

Di samping itu, kami ingin belia terkehadapan dalam isu kemasyarakatan ini supaya mereka dapat melihat realiti kehidupan dan suatu hari nanti mereka pula yang akan membela golongan yang tidak bernasib baik ini.”

Harapannya agar PEMBINA akan terus menjalankan program sebegini pada masa-masa akan datang dengan kerjasama Yayasan Ikhlas.


Maisarah Shahrain
Wartawan PEMBINA UKM

  

0 comments:

Post a Comment

poster promo ikhwah
picture hosting