Saturday 15 December 2012

Usrah Mega Bukan Sekadar Usrah Biasa



BANGI – PEMBINA UKM telah mengadakan satu aktiviti kerohanian bersifat santai yang dikenali sebagai ‘Usrah Mega’. Kehadiran mahasiswa-mahasiwa dari pelbagai fakulti dalam usrah ini menunjukkan usrah masih relevan di kampus dan sangat diperlukan oleh mahasiswa sebagai sumber motivasi untuk memperbaiki jati diri dan meningkatkan kualiti hidup sebagai seorang mahasiswa muslim.

‘Usrah Mega’ ini menampilkan saudara Mohamed Nor Sazalim, seorang akauntan di MARA Kuala Lumpur untuk menyampaikan tazkirahnya yang bertajuk ‘Pengaruh & Kepimpinan’. Beliau telah menerangkan bahawa pentingnya mahasiswa mempunyai pengaruh dan sifat kepimpinan dalam diri sendiri untuk membentuk jati diri yang kukuh berdasarkan nilai-nilai islami supaya tidak terpengaruh dengan budaya dan aliran pemikiran negative seperti hedonisme, sekularisme, liberalisme, pluralisme, syiah dan lain-lain.

Ia selari dengan karakter Rasulullah S.A.W yang diletakkan oleh Michael H. Hart dalam bukunya berjudul ‘The 100: A Ranking of the Most Influential Persons in History’ sebagai pemimpin paling berpengaruh di dunia. Secara tidak langsung, ‘Usrah Mega’ mengajak mahasiswa mencontohi akhlak dan kepimpinan Rasulullah S.A.W serta menjadikan baginda sebagai ikon terunggul untuk menjadi orang yang berpengaruh dalam komuniti masing-masing.

Sepanjang usrah ini dijalankan, mahasiswa diajukan beberapa soalan dan diberikan 2 biji gula-gula sebagai hadiah bagi jawapan yang betul. Ini bertujuan bagi mengelakkan mahasiswa tertekan atau bosan serta merasa terhibur dengan tazkirah yang disampaikan.

poster promo ikhwah
picture hosting