Friday 29 March 2013

Sebuah Pertemuan #Bhg 1


SEBUAH PERTEMUAN



Dari kejauhan, mataku mencari-cari bayangan ‘kak Fatimah’. Langkah terus dihayun ke arah kafe, tempat perjumpaan seperti yang dijanjikan semalam. ‘Kak Fatimah’. Tergelak bila teringat nama itu. Hanya aku yang memanggilnya dengan nama itu tapi tanpa pengetahuannya. Wajahnya seiras senior di sekolahku, sangat seiras dan pertemuan dengannya semalam menjadi sebab mengapa diri ini keluar pagi-pagi menuju ke kafe D yang mengambil masa 10 minit berjalan kaki dari blokku.

*********************************************************************************
“Akak dah nak balik ke?” tanyaku sewaktu terserempak dengan ‘Kak Fatimah’ di lorong wing B. Fasi-fasi sudah mula sibuk untuk pulang setelah hampir seminggu menguruskan minggu orientasi kami. Aku jangka begitu juga ‘kak Fatimah’.
Senyuman berbalas senyuman. “A’ah, akak dah nak balik. Siapa nama ni?”
“Insyirah” jawabku dan “Iman Sofia” jawab rakanku.
“Nama akak siapa?” tanya Iman.
“Nama akak Hidayah. Panggil kak Dayah je,” ujarnya sambil tersenyum.
“Nak nombor telefon Insyirah dan Iman boleh?” tanya kak Fatimah a.k.a kak Hidayah.

*********************************************************************************

“Insyirah!” Ada suara memanggil. Kelihatan seorang perempuan berjaket melambai-lambai tangannya ke arahku.
Ada beberapa orang perempuan selain kak Hidayah di situ dan aku rasa mereka adalah pelajar matrik juga, sama denganku. “Kak Dayah,” aku menyahut panggilannya tadi dan menghulurkan tangan kepadanya. Kami bersalaman.
“Ini kak Nur, Dia yang akan bawa usrah nanti,” ujar kak Hidayah sambil tangan kanannya ditujukan kepada sesusuk tubuh. Senyuman ikhlas kak Nur disambut mesra olehku.

*********************************************************************************

Lagu ‘Open Your Eyes’ tiba-tiba memecah kesunyian. Telefon bimbitku bergetar. Itu tandanya ada yang menelefonku. ‘Siapalah agaknya yang call ni?’ Aku mencapai telefon dan melihat ke skrin telefon. Tertera tulisan ‘Hq-kak Nur’. Cepat-cepat aku menekan butang untuk menjawab panggilan.
“Assalamualaikum Insyirah.” Kudengar nada ceria dihujung sana.
“Waalaikumussalam kak Nur,” jawabku gembira.
“Sobahannur!”
“Alhamdulillah………”
“Eh…”
“…….Sobahul khoir,” balasku.
Ketawanya kedengaran. “Akak ingatkan Insyirah nak jawab Alhamdulillah sihat.”
“Hari ni macam biasa ye ada usrah. Dalam pukul 12.30 nanti akak sampai. Kita makan dulu dan solat zohor berjemaah baru buat usrah ye. Akak dah beritahu yang lain juga. Datang ye,” ujar kak Ummi.

‘Alamak assignment banyak ni. Tutorial pun tak siap lagi. Macam mana ni?’ Hatiku berat untuk pergi kerana banyak kerja yang perlu disiapkan. Tinggal hari ini sahaja, esok sudah mula kelas.

“Ermm.. kak Nur, saya tak dapat pergilah kak.” Rasa serba salah ingin memberitahunya.
“Kenapa? Ada apa-apa hal ke?” tanya kak Ummi.
“Saya nak siapkan assignment. Banyak lagi tak siap.”
“Oh ye ke. Nak kena hantar next week ye? Ok akak janji hari ini kita buat usrah sekejap je. Lepas solat kita buat dalam 1 jam je. Bolehkan Insyirah?” Pertanyaannya mengharapkan aku bersetuju. Hatiku seperti diikat. Dan akhirnya, “Ok kak.”

Bukan sekali sahaja aku pernah berniat untuk tidak datang ke usrah tapi berkali-kali. Memang berat untuk tinggalkan homework yang menimbun. Lagi berat hatiku untuk ke usrah bila waktu peperiksaan semakin hampir. Walaupun niat untuk tidak ke usrah sentiasa ada tapi aku gagahkan juga untuk ke sana. Tak sanggup menolak ajakan kak Nur setiap minggu. Setiap kali datang ke usrah, ayat ini sentiasa diulangnya, ‘Mari kita tajdid niat, sama-sama refresh niat. Antunna datang usrah kerana Allah bukan kerana kasihan pada akak sebab akak datang dari jauh, bukan untuk saja-saja mengisi waktu lapang, bukan atas rasa keterpaksaan.’ Sangat tersentuh dengan ayat itu. Niat perlu sentiasa diperbetulkan.

                                                                                                                       akan bersambung..............

poster promo ikhwah
picture hosting