Sunday 28 September 2014

Meniup Semangat Al-Qassam Dalam Diri Mahasiswa


BANGI, 26 Sept – “Kehidupan ini sebenarnya diibaratkan seperti kehidupan di universiti, iaitu hendakkan sijil atau dalam bahasa arabnya ‘syahadah’. Maka, kita perlulah mengejar syahadah juga dalam kehidupan iaitu syahid di jalan Allah.” Begitulah ungkapan oleh aktivis ISMA saudari Nur Fatin Bt. Halil, mengambil kata-kata seorang tokoh wanita Palestin, Ummu Nidhal.

Pengisian yang bertajuk ‘We Are All Al-Qassam’ berjaya mencuri perhatian hadirin yang hadir kerana timbulnya persoalan-persoalan yang dibangkitkan berkenaan kaitannya dengan mahasiswa dan memandangkan isu ini masih segar dalam kalangan hadirin.

“Nilai-nilai sejarah bumi mulia Palestin dan kekuatan dalaman rakyat Palestin menjadikan rakyatnya berjuang bermati-matian demi mempertahankan tanah Gaza yang merupakan satu-satunya tempat yang masih gagal dijajah oleh Israel walaupun cubaan masuk berkali-kali telah dibuat.

“Al-Qassam yang lahir daripada HAMAS, iaitu sebuah harakah islamiah di sana merupakan bukan calang-calang orang. Mereka adalah insan yang terpilih, di mana mereka ini pada siangnya merupakan orang biasa seperti pelajar tetapi pada malamnya mereka punch card sebagai seorang tentera Islam, iaitu Al-Qassam,” Tambah beliau lagi.

Saudari Nur Fatin turut menceritakan bagaimana pengalaman beliau bertemu rakyat Gaza yang sememangnya mempunyai semangat yang kuat untuk terus belajar walaupun keadaan sekolah yang rosak akibat serangan rejim Zionis. Bagi mereka, tiada masalah untuk meneruskan kehidupan kerana sudah terbiasa dengan suasana peperangan tersebut.

“Rahsia kemenangan pejuang Al-Qassam dan rakyat Palestin adalah kerana sikap optimis, sentiasa berikan yang terbaik, yakin akan kemenangan Allah S.W.T, jihad menjadikan diri mulia, ikhlas dalam perjuangan serta kreatif dan inovatif.”

Akhir kata, beliau menyimpulkan bahawa semangat yang hadir itu datangnya dari kekuatan dalaman dan keteguhan jiwa, biarpun lemah dari luaran.


Program MABIT merupakan satu daripada pakej Tarbiyah yang ditawarkan oleh PEMBINA UKM. Program ini diadakan pada minggu keempat setiap bulan di Masjid UKM bagi menyuntik semangat kerohanian dalam diri mahasiswa.


Maisarah Shahrain
Wartawan PEMBINA UKM

0 comments:

Post a Comment

poster promo ikhwah
picture hosting