Monday 25 April 2016

MAHASISWA BELAJAR MENYELAMI HATI WARGA EMAS


Kajang, 23 April-Sebuah program bakti kemasyarakatan bernama ‘Kasih D’Insyirah’ anjuran Persatuan Belia Islam Nasional (PEMBINA) cawangan Universiti Kebangsaan Malaysia (UKM) telah berlangsung di rumah kebajikan warga emas Darul Insyirah bertempat di Sungai Ramal Dalam, Kajang.

                Program ini bertujuan menggerakkan aktivisme mahasiswa untuk kembali berkhidmat kepada masyarakat warga emas secara khususnya selari dengan hasrat asal penubuhan UKM iaitu dari masyarakat kepada masyarakat.

“Program bakti ini sangat menepati hasrat saya yang ingin berdakwah kepada masyarakat pelbagai lapisan sesuai dengan jurusan saya dalam bidang Dakwah dan Kepimpinan,” ujar Suhail Sukri, 22 sebagai salah seorang peserta program yang hadir.

                “Kami mengalu-alukan sebarang idea  bagi menggalakkan mahasiswa agar beraktivisme secara sihat disamping menambah nilai jati diri dalam hidup mahasiswa,” kata pengarah program Rais Borhan, 22 sewaktu ditemubual.

                “Kami berharap agar program ini dijadikan program jangka masa panjang dan berimpak tinggi bukan sahaja kepada Darul Insyirah malah kepada peserta jua,” tambahnya lagi.

                Program yang membabitkan 17 mahasiswa dari pelbagai fakulti termasuk Fakulti Pengajian Islam, Fakulti Ekonomi dan Pengurusan, Fakulti Sains Sosial dan Kemanusiaan dan Fakulti Sains dan Teknologi ini memberi impak positif kepada para peserta mengenai kesedaran sosial kebajikan warga tua di Malaysia terutama masyarakat islam.

Wartawan PEMBINA UKM,
Najmuddin M. Faudzir

0 comments:

Post a Comment

poster promo ikhwah
picture hosting