Tuesday 9 October 2012

GANGNAM STYLE

Gangnam style merupakan satu kosa kata yang agak popular diperkatakan belakangan ini.Secara ringkasnya,Gangnam style dapat didefinisikan sebagai satu bentuk hiburan melalui tarian yang originnya di Seoul,Korea Selatan.Tarian ini sebenarnya bermanfaat kepada negara mereka kerana ada unsur-unsur sinis dalam menegur perlakuan masyarakat mereka.Untuk lebih difahami,segala teguran disampaikan melalui lagu yang dinyanyikan bersama-sama tarian tersebut secara sinis.

Namun demikian, masalahnya kini adalah di dalam tarian tersebut terdapat banyak unsur-unsur negatif yang tidak baik telah menjadi ikutan oleh mereka yang beragama Islam. Sememangnya, terbukti dari sudut pandangan kesihatan, dengan menari badan kita akan segala toksik badan dapatdikeluarkan melalui peluh. Namun, adalah sangat ditegaskan di sini, jika pada tarian itu terdapat unsur-unsur yang tidak baik,maka wajib ke atas seseorang individu muslim itu mengelakkannya dengan segera.

 Antara unsur-unsur negatif yang membuatkan tarian ini tidak patut diterima adalah terdapatnya pergaulan bebas di antara lelaki dan perempuan,berpakaian tidak menutup aurat dan beberapa aksi yang agak tidak senonoh untuk dipandang.Bayangkan,jika tarian ini terus menjadi ikutan untuk yang beragama Islam,ini akan menyebabkan bertambahnya segala maksiat di muka bumi.

 Nabi s.a.w pernah bersabda yang bermaksud:

Kalian sungguh-sungguh akan mengikuti jalan orang-orang sebelum kalian sejengkal demi sejengkal dan sehasta demi sehasta, sampai seandainya mereka masuk ke lubang dhabb, niscaya kalian akan masuk pula ke dalamnya. Kami tanyakan: “Wahai Rasulullah, apakah mereka yang dimaksud itu adalah Yahudi dan Nashrani?” Beliau berkata: “Siapa lagi kalau bukan mereka?”

 (HR Muslim)

Maksud hadis Nabi di atas sangat jelas.Sedikit demi sedikit kita akan terpengaruh dengan lebih jauh jika tidak dibendung dari sekarang. Mengapa tarian seperti ini yang ingin dijadikan ikutan, walhal, Islam sendiri mempunyai cara yang lebih baik untuk menjadi sihat,untuk menegur sesuatu,untuk mengurangkan tekanan serta beberapa masalah hati yang lain.Carilah ubat di dalam ajaran Islam itu sendiri,kita akan berjumpa dengan apa sebenarnya yang kita mahu. Jika masyarakat Korea mengambil budaya-budaya Barat sehingga mereka sendiri terpengaruh, bukanlah satu masalah yang besar. Tetapi jika yang beragama Islam turut terpengaruh, ini sememangnya mengundang masalah.Belajarlah mulai sekarang untuk mencintai cara hidup Islam.Islam adalah agama yang menyediakan segala jawapan kepada setiap masalah yang kita hadapi.Jangan lelah dalam mencari dan terus mencari sesuatu yang lebih diredhai Allah dan hindarlah segala perbuatan yang membuatkan kita menzalimi diri sendiri.Islam itu mudah dan jangan pula kita yang menjadikannya susah.Baliklah kepada Tuhan,nescaya hatimu menjadi tenang.

Munirah Ismail
PEMBINA UKM

poster promo ikhwah
picture hosting