Saturday 24 November 2012

Etika Sosial Facebook


Saya merasa terpanggil untuk menulis artikel tentang etika laman sosial kerana saya juga merupakan pengguna laman sosial terutamanya facebook. Namun sedarkah kita akan etika kita ketika menggunakan facebook. Cuba kita muhasabah diri kita sejauh mana kita menggunakan facebook untuk perkara yang baik yang mampu menyumbang kebaikan pada orang lain ataupun selama ini facebook hanya digunakan untuk perkara yang sia-sia.

Cuba kita semak cuba kita teliti status-status dan gambar-gambar yang kita kongsikan dilaman sosial,adakah ianya patut dikongsikan?. Kadang-kadang ada orang suka mengeluh didalam facebook contohnya “ah aku give up”  ,”aduhhh stresssnyee” apa tujuan kita update status seperti ini? Mengharap simpati? Mengharap orang kasihan pada kita? Namun akhirnya kita hanya menarik lebih banyak perkara negatif dalam diri kita. Seeloknya mengadulah pada Allah bukan pada facebook.

Kita harus berfikir kenapa kita taip apa yang kita taip? Kenapa kita tunjuk gambar apa yang kita tunjuk? Haaa kita nak tunjukkan pada orang atau pada Allah. Ada orang tunjukkan pangkat dia apa kat facebook ,ada orang tunjukkan betapa cantiknya dia kat facebook namun hakikatnya Allah tak pandang semua tu Allah pandang niat kita, hati kita sejauh mana kita buat sesuatu kerana Allah. Ya semata-mata kerana Allah kerana hakikat kita hidup di dunia ini adalah menjadi hamba Allah. Jadi apabila Allah mengizinkan kita menggunakan facebook gunalah untuk kebaikan dan niat kerana Allah.

Kita mesti ingat setiap yang kita lakukan dibumi ini akan dikira ,walaupun sebuah perkataan kita boleh memberi kesan negatif pada orang lain ianya akan dikira, walaupun sekecil mana gambar yang kita upload boleh menyebabkan “DOSA” ianya akan dikira.

Oleh itu kita haruslah menggunakan facebook sebagai medium untuk kita mendapat pahala. Sebarkanlah kebaikan kadang-kadang bende tak elok cepat jek share bende elok berat sangat jari nak klik share “klik jek pon” tak sampai satu jam pon nak bandingkan kita buat bende-bende lain kat fb.

Jadi sebagai ringkasan kita
Janganlah mengeluh dalam fb
Guna perkataan tak elok
Sebarkan berita yang tak sahih
Memerli, mengumpat, dan perkara-perkara mazmumah yang memang tak elok

Sebagai muslim yang nak merebut pahala eloklah
Menyebarkan ilmu yang bermanfaat
Share atau kongsi item-item islamik
Update status yang membina akal bukan merepek
“Setiap perkara yang kita lakukan, Ianya menunjukkan siapa diri kita”

Amirul Husna
Universiti Kebangsaan Malaysia

poster promo ikhwah
picture hosting