Tuesday 20 November 2012

Palestin Aku Datang

free palestine


Min, mari sini kejap.” Seru Sarah kepada Min yang berada tidak jauh darinya di dalam bilik asrama.

Dia nak tunjuk apa pula kali ni, aduh malasnya nak layan” Bisik hati Min, namun panggilan Sarah diikuti juga. Laptop yang sedang memainkan gameshow ‘Running Man’ di pause kan sebentar.

Cuba kau tengok gambar-gambar ni Min
Satu-satu gambar kanak-kanak yang shahid di Palestin ditunjukkan oleh Sarah. Gambar sebelum mereka shahid turut ditunjukkan. Hati Min tibatiba merasa sebak namun dia terlihat wajah Sarah yang telah pun mengalirkan air mata tetapi tersenyum.

Yang kau ni senyum-senyum kenapa?Menangis tapi senyum. Sedih kot tengok gambar-gambar ni” Kata Min yang sedikit jengkel dengan tindakan Sarah.

Kau nak tau kenapa aku menangis tapi tersenyum?”
Min tidak menjawab. Dia tahu, itu cuma pertanyaan retorik.

Aku gembira tapi pada masa yang sama aku bersedih. Aku gembira kerana para shahid ini akan bertemu di syurga kelak. Ah, indahnya pengakhiran mereka. Dan aku bersedih kerana aku tidak mempunyai peluang ‘shortcut’ ke syurga seperti mereka” Air mata Sarah mengalir semakin laju.

Min tidak tahu untuk berkata-kata apa. Otaknya sedang berkira-kira untuk mengatakan sesuatu yang menenangkan namun dirinya sendiri sebenarnya tidak tenang.
Astargfirullahalazim…lalainya aku. Ampunkan kelalaian hambaMu ini Ya Rabbi” Bisik hati Min yang sememangnya tidak cakna dengan isu Palestin.

Sorry Min, terlebih emosi pula aku malam ni, maaf ganggu kau buat assignment.” Kata Sarah sambil mengesat air matanya. “Pergilah sambung buat assignment

Errr, ok, ok. Terima kasih Sarah, tunjuk gambar-gambar ni” Kata Min sambil tersenyum. Matanya juga sudah mula berkaca.

Sama-sama.Erm, Min
Ye?”
Kita boikot McD ya?”
Okay, no problem

Sarah tersenyum mendengar jawapan Min yang turut tersenyum ikhlas. Sarah bangun dan mengeluarkan beberapa helai wang kertas dari begnya dan memasukkan ke dalam sebuah tabung lutsinar yang kelihatan hampir penuh. Min yang sejak dari tadi memerhatikan gelagatnya itu bertanya,
Sarah, tu tabung untuk apa? Tabung kahwin ek?” Seloroh Min sambil ketawa kecil

Haha, ada-ada je kau ni Min. Ni tabung untuk aku melawat Al-Aqsa. InsyaAllah, aku mahu syahid disana



poster promo ikhwah
picture hosting