Friday 12 July 2013

Bhg 2 # RAMADHAN, U ARE SO AWESOME!




SAMBUNGAN....

“Ko ! “ sengaja aku meninggikan suara , jari telunjukku menuding ke arahnya . Muka dia berubah lagi .Hehehe .
“kena tolong aku . . .”kali ni suaraku rendah sikit . Garu-garu kepala .Ahhh ! O.M.G macam mana nak cakap ni . . .

“Tolong apa Zack ?”

“Tolong ajar aku baca al-Qur’an sesedap ko baca ?Boleh ?”nah , akhirnya mulut meluahkan .
Riak wajah Ramadhan yang tadi macam wondering kini berubah kepada exciting .Sungguh , lagi comel bila dia senyum . Dia mengangguk tanda setuju dan memelukku . Aku berdiri keras macam batu . Mana pernah orang peluk aku . Even aku pun tak pernah peluk orang . Aku biarkan je . Tak haram kan ?huhuhu .

“Alhamdulillah .Zack , you know what ? Setiap hari ana berdoa supaya awak diberi petunjuk . Ana tak tahu apa cara untuk tarik awak ke jalan-Nya . Ana sayang awak kerana Allah . Ana rasa bersalah bila lihat awak macam ni . Ana sepatutnya membimbing awak , tapi ana tak tahu bagimana . Zack ,thanks and sorry for everything ! You are so awesome !”dia berkata dalam sedu . Aku rasa air mata dia dah membasahkan baju aku .Hopefully ah air mata , bukan air hidung . Iyek !

“Ok , Ok ! So sekarang ko kena ajar aku ambil wudhu . Ajar aku semayang jugak , pastu . . . “kali ni giliran dia pulak mencelah “Zack , sembahyang . Bukan semayang “.

“Ah , oh . Ok SEMBAHYANG . Pastu ajar aku mengaji . Aku nak sebijik lenggok dan nada yang macam ko baca boleh ? Aku nak berlagu gak . Tak nak ah macam senada je .Boleh ?Boleh ?Boleh?”annoying questions .

“TAK BOLEH !” balasnya , buat muka marah . Ceh , marahlah . Comel tu tetap comellah Ramadhan .

Sejak malam tu , aku dan dia selalu berjemaah . Cuma bila waktu siang je kadang-kadang kami berjemaah sebab kami berlainan kos dan fakulti . Jadual kuliah apatah lagi .


Sebulan selepas tu , bulan puasa pun tiba . Macam biasa , selepas solat Isyak berjemaah dia akan sampaikan satu tazkirah . Kadang-kadang tazkirahnya dalam bentuk hadis , adakalanya dia bercerita .Malam tu , dia bercerita tentang namanya .

“Arwah nenek ana yang bagi nama ana sebenarnya . Dari kecil lagi , lepas arwah mak ana lahirkan ana ,arwah nenek yang jaga ana . Kata arwah nenek , sebulan lepas arwah ayah meninggal semasa mempertahankan tanah Palestin , ayah ana orang Gaza , arwah mak pun ‘pergi’ jugak . Tinggalkan ana kat arwah nenek . Masa tu ,21 Ramadhan . Arwah nenek tak tahu nak letak nama apa . Arwah nenek cakap masa mengandungkan ana , arwah mak asyik cakap ‘cantiknya cahaya bulan ‘ . Sebab tu nenek ana letak NUR kat nama ana . Ramadhan pulak sebab ana lahir bulan Ramadhan .hee .”

“So , moral of the story , ko nak cakap yang sape-sape yang lahir m kena letak nama bulan ah ? Baru jadi baik , comel macam ko lah ?”Suka hati aku je buat kesimpulan .hehehe .

“Apeeee . . . ana tak habis citer lagi la , Zack . Bagi ana habiskan citer dulu . . . “

“Lah , tak habis lagi . ok ok . Next . . .”

“Arwah nenek cakap , berkat malam tu , 21 Ramadhan tu , adalah malam Lailatul Qadar . Lailatul Qadar ni , maksudnya malam seribu bulan . Lailatul Qadar ni hanya ada sekali je dalam bulan Ramadhan .”

“Dalam bulan Ramadhan je ?

“Haah . Dan yang paling awesome tentang Lailatul Qadar ni , satu amalan bersamaan seribu bulan kita buat amalan . “

“Urm kalau kita buat jahat , dapat dosa seribu bulan juga ?” GULP!

“Taklah . Cuma sayang ah . Lailatul Qadar . “

“Macam mana nak tahu tu malam tu Lailatul Qadar ?”

”menurut cara Imam Ghazali , Lailatul Qadar ni boleh dikira . Camni , Jika awal Ramadan jatuh pada hari Ahad atau Rabu, maka Lailatul Qadar jatuh pada malam 29 Ramadan.Jika awal Ramadan jatuh pada hari Isnin, maka Lailatul Qadar jatuh pada malam 21 Ramadan.Jika awal Ramadan jatuh pada hari Selasa atau Jumaat, maka Lailatul Qadar jatuh pada malam 27 Ramadan.Jika awal Ramadan jatuh pada hari Khamis, maka Lailatul Qadar jatuh pada malam 25 Ramadan.Jika awal Ramadan jatuh pada hari Sabtu, maka Lailatul Qadar jatuh pada malam 23 Ramadan.”

“Oh . . . so ko lahir Isnin ?”

“Haah . Ok malam tu arwah nenek cakap , kebiasaanya setiap malam ana menangis . Tetapi pada malam tu , ana sangat baik . Tak buat hal . So nenek ana senang nak tahajud . Malam-malam , arwah nenek memang suka buka tingkap . Ala rumah kampung , buka tingkap papan je , lagipun dulu selamat . So malam tu kan"

Suspens je dia ni . Aku menanti ceritanya dengan penuh setia .

“Malam tu , sedang arwah nenek bertahajud , arwah nenek rasa cerah sangat bilik yang kami berdua duduk . Rumah nenek ada lampu pelita je .nenek pun hairan lah cahaya apa pula ni . Lepas solat , nenek melihat ke tingkap , SUBHANALLAH !”dia menjerit .

“Eh mak ko ! Eh apa ko ni , tetibe buat terkejut “ aku mengurut-ngurut dada .Fuh , hilang semangat .

“hahaha !maaf ! Ana kan tengah bercerita .nak cakap macam mana reaksi arwah nenek masa tu . Arwah nenek terkejutlah tingkap yang bersebelah dengan tempat dimana ana tidur tu , ada cahaya tu . nenek perlahan-lahan menghampiri cahaya tu . nenek cakap “malam tu , bulan jenguk kamu , Ramadhan . nenek berselawat banyak-banyak . Berdoa semoga kamu jadi cucu solehah . Lepas tu , bulan tu naik ke atas balik" "hah, macam tu lah arwah nenek cerita .”

“Waw ! Tapi kan macam bohong je citer ko . Nenek ko meninggal bila ? Kalau nenek ko meninggal masa ko darjah 1 ke darjah 2 ke , sah ko reka citer nih .”kataku tak percaya akan kisahnya .

“Arwah nenek meninggal . . . tahun lepas . Sempatlah beraya sehari .masa arwah tengah sujud solat sunat hari raya .”balasnya dalam nada sebak .

“Weh sorry aku bergurau je tadi .Sorry “

“Haha. Takpe . Aku just teringat”


21 Ramadhan . Hari ni kalau ikut kalendar Islam , hari ni hari jadi Nur Ramadhan . Aku menjeling ke arah katilnya .Kosong . Air mataku mengalir laju . Segala cerita tentangnya , menjadi memori terindah dalam hidupku . Arwah Nur Ramadhan baru pergi menghadap Ilahi semasa kami sama-sama menduduki Final Exam Sem tahun 2 .Kini , hanya tinggal aku seorang diri , menghabiskan baki hidup seorang mahasisiw di sini .
“Zairani , awak suka ke mengaji guna Ipad ?”

“Ala , ada je terjemahan . Sama macam al-Quran ko gak “

“Kalau ana nak hadiahkan al-Qur’an betul , nak tak ?”

“Hah ?al-Qur’an ko ke ? Eh mestilah aku nak !”

“Awak nak al-Qur’an ana ? “

“Nak bagi al-Qur’an apa-apa pun boleh . Tapi aku berkenan al-Qur’an ko .hehehe .”

“Nah ! Setiap kali baca , hadiahkan kat ana taw “

“Weh , serius ? Aku bergurau kot (padahal dalam hati naaaaaaaaaak sangat)”

“Memang ana nak hadiahkan al-Qur’an ni . Risau awak nak yang baru .takpe ke ni ? Ana dah guna .”

“Ramadhan , The Greatest Book (Al-Qur’an) never be the old book eventhough it has been used by many
people . “

“Masya Allah Zairani !”

“What comey?”

“You are so awesome !”
Patutlah dia hadiahkan al-Qur’an kesayangan dia yang dia bawa ke mana saja dia pergi . Tak sangka , malam tu , malam pertama ana jadi Imam dan dia pertama kali jadi makmum buat aku , dia pergi . Ana teringat lagi malam tu dia beria-ria nak sangat aku jadi Imam . yang peliknya , dia macam tahu yang ajalnya dah nak tiba sebab sehari sebelum dia pergi , dia pesan ‘esok , kejutkan ana kalau ana tertidur . kalau ana tak tak jaga-jaga , liat nak bangun solat , kejut ana dengan kalimah La Ilaha Illallah ‘ . Masa aku jadi Imam , pada sujud yang terakhir , aku tahiyat akhir dia masih sujud . Sampai aku bagi salam , dia masih sujud .
Aku tengok matanya terbuka memandang tempat sujud ,tapi tak berkedip . Aku panggil namanya sebab aku rasa risau . Tiba-tiba bau wangi satu bilik .Lagi aku risau . Aku pergi kat telinga dia dan bisik kalimah ‘La Ilaha Illallah ‘ , aku dengar suaranya mengikut kalimah itu . Aku lihat dengan mata kepalaku sendiri , selepas dia ucap kalimah tu . . . selepas tu . . . dia senyum , perlahan-lahan dia pejamkan matanya .

Nur Ramadhan . Uhibbuki fillah Abadan abada .
Al-Qurannya , aku buka dan aku baca mengikut rentak yang di ajar . Kubaca ayat-ayat cinta Allah , The Greatest Book is Really Awesome .

Bulan Ramadhan , segeralah hadir . Aku tak sabar menantimu . . . Nur Ramadhan , you are so awesome . Oh ! Allah , tempatkan dia di syurga yang terindah buatnya .

Nur Zulaikha binti Haris
Aktivis PEMBINA UKM
FST

poster promo ikhwah
picture hosting