Tuesday 9 July 2013

Bhg 1 # RAMADHAN, U ARE SO AWESOME!



Ramadhan .
Setiap kali bulan Ramadhan menjengah , fikiranku sentiasa teringatkan Ramadhan . Kerana Ramadhan , aku kembali ke jalan-Nya . Dan kerana Ramadhan juga , aku belajar menjadi Mawar Islam . Muslimah.


“Assalamualaikum , saya Nur Ramadhan . Panggil . . . “

“Ramadhan ? Wakaka !suci giler nama ko ! “ belum pun dia habiskan ayat , aku sudah mencelah . Saat itu , aku masih begitu . Free-hair ,boyish dan langsung tiada ciri-ciri seorang wanita .
Dia tersenyum memandangku yang masih mentertawakan namanya . Terus ditanya namaku .

“Aku , eh saya , weh skema ayat . Aish ! Aku jela . Nak bersaya-saya ni geli aku ah . Aku . . . ko panggil aku Zack dah ah . Nak nama panjang , ko tengok kat IC aku ,”ujarku sambil mengeluarkan wallet Levi’s , menunjukkan padanya nama yang tertera di kad pengenalanku . Dia membaca namaku “ Zairani binti . . .” dan sekali lagi aku memotong ayatnya “ Ko tahu tak ? kenapa aku suruh panggil Zack ?” Dia menggeleng , setia menanti jawapan dariku . Sebab . . . suka hati akulah .Wakakaka !” Kali ni , dia pun turut ketawa .

“Hey , Syawal “

“Zack , saya Ramadhan . Hehehe . “

“Arghh suka hati bapak tiri akulah .Weh . . . “

“Eh , Zack ada bapak tiri ?”

Aku ketawa lagi . Bapaks ah budak ni , lurus betul .

“Minta simpang derrr . Aku gurau jela bapak tiri tu . Mak aku ada lagi kot .Haha.Weh , ko ke bakal roommate aku ? Sebelah katil aku ni ?”Saja bertanya untuk kepastian . Padahal dah sah-sah ah dia roommate aku sebab bilik aku ni ada dua katil , dua almari baju , dua meja study . Tetapi , aku macam berharap . Maksud aku SANGAT BERHARAP dia akan cakap tak .

“Alhamdulillah , ye Zack . Semoga dapat jadi roommate Zack yang awesome .Eh , dah azan Asar lah . Jom Jemaah ?”

“Aku . . . aku cancer . . . “

“Hah ???”

“Eh , silap . Aku uzur . Tak boleh semayang ,“helahku . Sejujurnya aku tak tahu dan tak ambil tahu cara untuk solat . Dia meng-oh kan saja lalu segera menunaikan solat . Aku perhatikan dia solat .

Hatiku berbisik “ naya ah sebilik dengan budak tudung ustazah ni . macam mana aku nak elak untuk hari yang bakal datang ? Takkan setiap hari nak uzur kot ?Aduhhh , kenapa kau jadi roommate aku weh ??? kenapa tak yang sebijik sekepala cam aku ? Oh dunia ko memang tak adil !” Tanganku mencapai gitar yang kuletak di bawah katil , lalu memetik gitar dan menyanyi “Ini tidak adil , tidak adil bagiku . . . “

Aku terus menyanyi sampai dia habis solat . Sampai dia habis berdoa .


Dek kerana tak tahu apa alasan untuk tidak solat , aku jarang balik bilik . Selalunya aku balik bilik untuk mandi dan tidur saja . Cuma ada satu hari tu , aku balik bilik . Aku ponteng kuliah . Aku rasa tertekan sangat

So , aku balik sebab aku nak tidur . Bagi hilang sikit stress .
Aku masuk je bilik , ternampak dia tengah tertidur atas sejadah . “Haish minah puasa (Ramadhan) nih , aku balik malam pun atas sejadah . Aku balik siang pun atas sejadah ? Aiyaa katil punyalah empuk , ko pilih tidur atas sejadah . Lantak kolah labuuu”hatiku bersuara .

Baru baring atas katil , dia bangun dari tidur . Aku terus tarik selimut . Malas ah nak berbual dengan ‘ustazah’ . Kang dia bagi ceramah agama , mahu bertambah lagi stress aku .
Mungkin kerana dia lihat aku berselimut kesejukan , dia perlahankan kipas . Aduh , ustzah ni ! Aku panas kot . Eiii sabo jelah Zack ! Sedang hati rasa panas membara-bara , terbakar bak burger bakar abang tak Burn.

Telingaku mendengar suara dia . Membaca Al-Quran .
Aku amati suaranya . Aku amati bacaannya . Aku tak faham pun apa di baca , apa yang dia sebut , apa dia kata . Namun , entahlah . Tiba-tiba air mataku bergenang . Sedar-sedar je , badan aku pun terhinggut-hinggut kerana menangis tersedu .

“Zack ?kenapa ni ? Demam ?Sakit ?” dia berhenti membaca al-Qur’an , menghampiriku . Tangannya menyentuh dahiku .

“Eh , panas ni zack . Zack demamlah .Jom , kita pergi klinik ,”katanya . Aku menurut katanya . Dia melipat telekung dan sejadah . Al-Qur’an kecil sebesar Ipad aku , dia simpan dalam beg sandangnya . Beg yang selalu dia bawa ke mana saja dia pergi .

Selepas ambil ubat , dia bawaku ke Masjid untuk dia sembahyang Zuhur . Aku ikut dia ke mana saja dia pergi .Jujur , aku tak pernah masuk masjid atau surau . Tak pernah . Inilah kali pertama .kali pertama aku masuk bilik wudhu , kali pertama aku melangkah ke ruang solat wanita . Dan aku rasa ini kali pertama aku lihat ramai orang solat ramai-ramai . Selepas dia solat , kami pun pulang balik ke kolej .

Dalam perjalanan balik , semasa berada di dalam bas , dia keluarkan al-Qur’an tadi . Cantik al-Quran tu , berwarna hitam-merah jambu- putih . Kulit al-Quran tu , dalamnya ada poket-poket untuk letak kad .
Dia mula membaca . Tetapi dia perlahankan suara .Maka , aku pun tanpa sedar dan tanpa sengaja , kepalaku TERsandar pada bahunya . Sedapnya dia baca . Hilang segala maslah aku .

“Zack , Zack . . . kita dah sampai ni . Jom , turun bas ,”suara Ramadhan mengejutkan aku dari lena . Lah ,spoil betullah aku ni . Dah ah TERlentok kat bahu dia , siap tidur lagi . Aiyaa teruk perangai aku .Ceh , baru sedar diri .

Malam tu , lepas azan Isyak , aku tahan dia di pintu bilik . Tahu-tahu sajalah budak tomboy macam aku menahan orang macam mana . Berdiri sebelah kaki je . Lagi sebelah menahan .

“Tadi . . . ko suruh aku makan ubat , so aku makan . Ko minta aku teman ko pergi masjid sebab nak semayang , pun aku ikut . Sekarang ni , ko pulak kena tolong aku . Nak tak nak , ko wajib tolong aku ,”kataku agak keras padanya , berbaur ugutan gitu .

Dia kerutkan kening , comel . hahaha . Aku tahu dia takut . Tetapi dia buat-buat berani tanya aku kena tolong apa .

“Ko ! “ sengaja aku meninggikan suara , jari telunjukku menuding ke arahnya . Muka dia berubah lagi .Hehehe .

“kena tolong aku . . .!” kali ni suaraku rendah sikit . Garu-garu kepala .Ahhh ! O.M.G macam mana nak cakap ni . . .

BERSAMBUNG.....................

poster promo ikhwah
picture hosting