Saturday 6 July 2013

MESIR HARI INI




Mesir 4 Julai - Ketua Mahkamah Konstitusi Mesir, Adli Mansour, menjadi pemimpin sementara Mesir. Keputusan itu disampaikan hanya beberapa jam setelah tentera Mesir menggulingkan Presiden Muhamad Mursi. Upacara pelantikan Mansour dilaksanakan pada pukul 10 pagi tadi.

Sehubungan dengan itu, pihak tentera Mesir membuat tindakan awal setelah Presiden Mursi digulingkan. Antaranya, ‘Rafah Gate’yang merupakan satu-satunya laluan utama perhubungan antara Gaza dan dunia luar ditutup terus. Selain itu, pihak bersenjata Mesir bertindak menutup ratusan terowong bawah tanah di antara Gaza dan Mesir yang merupakan talian hayat kepada penduduk Gaza dan dikepung Israel sejak tahun 2007 lagi.

Turut berlaku di mesir adalah rampasan kuasa. Dengan penggulingan pemerintahan Dr. Mursi, semua saluran siaran Islamik sebanyak 17 saluran ditutup. Saluran-saluran ini menyiarkan siaran langsung perhimpunan terutamanya di rabaah Adawiyyah. Akhbar Parti Kebebasan dan Keadilan (FJP) turut disekat manakala siaran Misr 25 ditutup. Siaran langsung Al-Jazeera di Rabaah juga disekat. Di samping itu, tentera Mesir menggunakan peluru hidup kea rah penyokong Dr. Mursi sehingga ramai yang syahid dan turut menahan pemimpin yang menyokong Mursi. Ketua pejabat siaran langsung Al-Jazeera dan beberapa pemberita iaitu Syariff Mansour dan Muhammad Jamal juga ditangkap. Dalam usaha menghalang wartawan daripada membuat liputan kepada penyokong Mursi di Rabaah, tindakan merampas semua kamera dilakukan.

Sementara itu, Presiden Muhammad Mursi masih lagi ditahan oleh tentera Mesir di lokasi yang tidak diketahui. Menurut Gehad el-Haddad, jurucakap gerakan Ikhwanul Muslimin, bukan Mursi seorang yang ditahan malah penyokong Mursi turut dijadikan tahanan. Seorang daripadanya merupakan ayah Haddad sendiri. Media cetak milik pemerintah Al-Ahram melaporkan, kini terdapat sebanyak 300 tahanan pemimpin dan anggota gerakan Ikhwanul Muslimin.

Sumber dari :
http://www.ismaweb.net/v4/category/semasa/perkembangan-mesir/
http://luar-negeri.kompasiana.com/2012/06/30/pidato-resmi-pertama-sang-presiden-mesir-hari-ini-473699.html
http://www.beritasatu.com/afrika/123704-hari-ini-adli-mansour-dilantik-jadi-pemimpin-sementara-mesir.html
https://www.facebook.com/photo.php?fbid=561477757233526&set=a.158713574176615.28853.155707591143880&type=1&theater
http://m.news.viva.co.id/news/read/426103-presiden-sementara-mesir-dilantik-hari-ini

poster promo ikhwah
picture hosting