Sunday 14 July 2013

Kenyataan DAP Terhadap Keciciran UKM Tidak Berasas

PEMBINA menolak kenyataan Ahli Parlimen Kampar, Dr Ko Chung Sen yang menggesa pihak Kementerian Pendidikan mengeluarkan subjek Tamadun Islam di Universiti. Berdasarkan berita yang tersebar pada 11 Julai 2013  di Malaysian Insider berkenaan ucapan Ahli Parlimen Kampar, Dr Ko Chung Sen yang meminta pihak Kementerian Pendidikan mengeluarkan subjek Tamadun Islam dan Tamadun Asia (TITAS) di Universiti sangat tidak relevan.


Tambahan lagi, beliau juga ada mengatakan tentang keciciran Universiti Kebangsaan Malaysia (UKM) untuk disenaraikan di dalam Times Higher Education World University Rankings 2012/2013  yang dikeluarkan pada Jun lalu. Hal ini seolah-olah menunjukkan subjek Tamadun Islam yang diamalkan di UKM sebagai subjek wajib universiti menjadi penghalang kepada peningkatan taraf universiti di peringkat global.
Walhal, subjek Tamadun Islam dan Tamadun Asia merupakan subjek yang membantu para pelajar universiti untuk mengenal sejarah ketamadunan bangsa dan pembinaan negara Malaysia bukan memfokuskan kepada aspek ajaran Islam semata-mata. Melihat masalah sosial yang melanda negara hari ini, khususnya kepada pelajar universiti seperti keldai dadah, melahirkan anak luar nikah, LGBT dan sebagainya menunjukkan betapa kurangnya kesedaran dalam diri mereka tentang ajaran agama.
Mengenai hal ini, PEMBINA UKM merasa tergerak untuk membidas kenyataan beliau mengenai subjek Tamadun Islam dan Tamadun Asia tidak memberi sebarang impak kepada kecemerlangan universiti adalah tidak wajar kerana subjek Tamadun Islam bukanlah satu-satunya alasan untuk melihat kejatuhan taraf universiti di dalam ranking dunia. Subjek Tamadun Islam di Universiti Kebangsaan Malaysia khususnya telah lama diamalkan dan diwajibkan oleh pihak universiti berikutan statistik pelajar yang majoritinya adalah berbangsa Melayu dan beragama Islam.

PEMBINA UKM merasakan perkara ini tidak perlu untuk diperdebatkan kerana subjek Tamadun Islam yang diajarkan di universiti bukanlah memberikan impak yang besar terhadap penurunan taraf universiti. Sekiranya bimbang subjek ini perlu dipelajari oleh pelajar bukan beragama Islam, ia bukanlah menjadi satu isu yang kompleks. Di dalam subjek Tamadun Islam dan Tamadun Asia yang diwajibkan oleh universiti turut merangkumi sejarah agama-agama lain seperti Buddha, Hindu, Kristian dan lain-lain. 



NURUL HAJJAR ATAN
AJK Media PEMBINA Cawangan UKM



poster promo ikhwah
picture hosting