Thursday 25 December 2014

Akhwat Besi, Ikhwah Keluli

Bismillahhirrahmanirrahim.




TARBIYYAH !

One word.nine letters.One simple word yang nampak sangat senang .
Duduk bangun,jalan ,lari .Memang kita tak akan pernah lari dari perkataan ni.jalan yang memang sukar untuk aku lalui.Sekarang pon,aku masih dalam proses ditarbiyyah dan mentarbiyyah.

"Eh,kau pon mentarbiyyah orang ke"

"Yes,memang la.

                        بَلِّغُوا عَنِّي وَلَوْ آيَةً
“ Sampaikanlah DARIKU (iaitu Rasulullah S.A.W) walau hanya sepotong ayat ”
[HR Al-Bukhari 3/1275 no 3274]

Aku pon nak jugak tarbiyyah orang.Kau ingat nak biar orang jelaa dok tarbiyyah kau je?Dah kau buat ape,tup2,benda yang sama jugak kau buat.Duduk dalam bilik,tengok henset,sengeh2 macam kerang busuk.Mesej dengan ehem2.Kita janganla harap kita ditarbiyyah je.Tapi,nak sampaikan ilmu pada orang tu pon bukan senang-senang je.

1)Ilmu yang kita bagi tu kena SAHIH!
2)Mesti dengan pemahaman yang BENAR
3)Mesti dengan PENGUASAAN yang baik
4)Kita mesti TAHU mudharat dan maslahat dari ilmu yang nak kita sampaikan.

"Ketaq tak bro? boleh tak sampaikan kalau mcam ni? haha."

"Perghh.kalau macam tu,tak boleh la aku nak tarbiyyah orang.susah broooo."

"Ada salah satu pon okay bro,sampaikan lah,tapi apa yang kita nak sampaikan tu mestila benda yang baik,jangan ajak orang buat jahat bro.(angkat kening)
Kalau kita tak mampu beri ilmu dengan ayat,perlakuan kita pon satu tarbiyyah taw untuk orang.jaga perilaku kita.Tunjukkan teladan yang baik pada semua."

"Ceh,engkau,nak tunjuk baik lah konon,bagi orang tengok engkau tu baik?pegedaaaa."

"HAHA.Jangan cakap ikut akal bro.jadi selama ni kau buat kerja,nak tunjuk kat orang la?kau mengaji,solat,semua nak tunjuk kat orang la?

                                                                     أكْمَلُ المُؤْمِنِيْنَ إِيْمَاناً أَحْسَنُهُمْ خُلُقاً
“Orang mukmin yang paling sempurna imannya adalah yang paling baik akhlaknya.”
(HR. At-Tirmidzi no. 1082. Dishahihkan Asy-Syaikh Al-Albani rahimahullahu dalam Shahih Al-Jami’ no. 1232)

Bro,tajdid niat tu baik2 bro.Rasulullah S.A.W dulu pon cara penyampaian dakwah baginda pon,berdasarkan akhlak tahu tak? Semua orang kenal baginda sebab akhlak tahu tak?Engkau yakin ke pada orang yang sokmo duk melepak malam2 tepi jalan ,mintak tolong dia jagakan beg sekejap sebab kau nak pergi tandas?Kau nak bagi dia jagakan?"

"Depends"(angkat bibir)

"Tu cakap je bro,kalau aku,berani bawak je sume barang aku sekali masuk tandas.tu lebih baik.Ha,sama la.Bila kita kenal seseorang tu based on akhlak dia,mesti kita percayakan dia.Kalau boleh semua benda nak cerita kat dia.Walhal,baru kenal kot.So,akhlak kita menunjukkan peribadi kita."

"Ada ke orang macam tu sekarang wehh?macam takde je.HAHA"

"Kalau kau rasa takde,kau la yang kena adakan.Kita yang perlu buat perubahan tu.jangan kita asyik nak terima je bulat2 apa murabbi kita bagitahu.Time usrah,zuhudnya lah,pejam mata pon tak mau,dengar je apa yang murabbi sampaikan,padahal satu benda pon tak masuk dalam hati.Last2,benda yang sama jugak kita buat.So,kira sampai ke tarbiyyah tu pada kita?nampak ke kesan pada kita?

"Tak"

"Haa,pandai pon kawan aku ni.So,buat la perubahan.Kau ada aku,aku ada kau.Kita la orang yang penting untuk ummah.Andai kita yang mulakan perubahan,pasti ramai yang akan lakukan perubahan.Aku yakin kau akan jadi cerminan untuk aku. Jom kita berubah!

"Thank you bro,kau memang hebat la.Susah aku nak jumpa orang macam kau ni. tertusuk terus kat hati aku.Banyak benda lagi aku kena belajar.Baru aku perasan,sebenarnya,kita ni orang yang ditarbiyyah.Kita tahu baik dan buruk,tapi kita buat jugak.Macam mana nak jadi cerminan pada orang lain kan?Hmm,kau banyak ajar aku bro.Terharu aku"

"Takde lah .Jangan la macam tu.Hazaa min fadhli Rabbi."*blushing*

Jaga setiap perlakuan kita.Janganlah jadi fitnah kepada agama.
Islam amat perlukan kita.Amat perlukan insan-insan yang berjuang diatas jalan agama.

Wallahu'alam.
Moga Allah Redha.

Norasyima Binti Zaki
Biro Pengurusan Sumber Manusia
PEMBINA UKM

0 comments:

Post a Comment

poster promo ikhwah
picture hosting