Sunday 5 January 2014

Aku, Kau dan FB


Kebiasaanya usaha untuk menyegarkan mata aku daripada tidur kembali selepas subuh adalah dengan online di pagi hari. Perkara pertama yang akan aku buka dari tab aku ialah Facebook (FB), walaupun aku tahu tidak ada kepentingan besar pun untuk buka Facebook. Di samping itu, aku baca artikel dari blog yang mampu memberi manfaat buat pembaca seperti aku.

Sambil menunggu blog loading, aku sempat menjenguk status-status di Facebook. Hatiku pun berkata, 

“Bagusnya deme ni bangun awal. Tak tidur lepas subuh. Mesti tiru cara aku untuk tidak tidur lepas subuh kembali.” Sambil kagum dan tersenyum (tak tahu kenapa senyum).

Aku ambil sedikit masa melihat status yang dikongsikan (shared) di FB. Ada status yang bagus. Antaranya, isu semasa seperti isu COMANGO, bahaya Liberalisme, bahaya LGBT, bahaya Syiah dan isu Mesir. Ada yang share ayat-ayat al-quran, di mana, ayat tersebut sekali-sekala terkena di batang hidung sendiri.

“Inilah salah satu cara Allah menegur hamba-hambanya,” getus hatiku seorang diri.

Namun, ada juga terbaca status seperti ini, 

“Hari-hari makan magi, selamat pagi.”
“Ngantuklah,ada sesiapa boleh tolong dodoi?”
“Kau ingat kau bagus sangat?!!”
“Takpe awak, hari ini hari awak,hari esok hari saya pulak.”

Erkkk??? Apa masalah mereka ini? Nak tidur, tidur je lah. Nak luah perasaan, tak perlu post di FB. Nak makan magi, makan je lah. Aku makan nasi goreng untuk sarapan bukan magi. Maggie kan boikot.

**FB dijadikan sebagai Tuhan.**

A : Kenapa pulak kau cakap macam tu?
B : Semua orang nak luah perasaan kat situ. Luahkanlah pada Allah, bukan pada FB dan semua orang tahu masalah mereka. Bukannya mereka boleh bagi penyelesaian, bahkan memang tak ada penyelesaian pun.Tidak kurang, ada juga yang masih ber'FB' walaupun sudah masuk waktu solat. Solat di FB?
A : Oh, macam tu. Bukan aku, mereka tau!
B : Yang kau terasa kenapa?

Tet…tet…

Inilah tabiat pemuda-pemuda zaman sekarang. Menjadikan FB sebagai medan bergaduh, meluahkan perasaan dan  jidal yang tidak sudah-sudah. Hal ini menunjukkan pemuda kita seakan-akan tiada tujuan hidup yang jelas. Ada yang sering upload gambar untuk menunjukkan wajah tampan dan cantik mereka di FB tanpa sebab. Lebih-lebih lagi yang baru lepas majlis makan malam (dinner) kolej. Ambil gambar dan post di FB. Ada juga yang seakan-akan rasa bangga menunjukkan auratnya dikhalayak. Selepas itu, ramailah yang akan komen,

Peng ‘komen’: Cantiknya awak ni
Peng ‘upload’: Eh,tak ada lah...tapi, terima kasih puji saya

Allahurabbi….


Ayuh sahabat-sahabat sekalian kita ubah semua ini. Kita lakukan anjakan paradigma. Sebaiknya kita gunakan medan FB sebagai medium menyebar kebaikan dan mencegah kemungkaran. Sememangnya FB banyak kelebihan dan tidak kurang juga keburukannya. Namun, seeloknya kita pilih jalan yang betul dengan menyebarkan kebaikan pada orang lain. Kita kan umat terbaik!

Kamu (umat Islam) adalah umat terbaik yang dilahirkan untuk manusia, (kerana) kamu menyuruh (berbuat) yang makruf, dan mencegah yang mungkar dan kamu beriman kepada Allah.” (Ali Imran 3:110)     

Marilah sama-sama kita ikut adab-adab untuk ber'FB' selepas ini.


Sebelum buka FB, letakkan niat (sebab) yang memestikan anda buka FB

1. Kongsikan (share) perkara yang boleh mendatangkan manfaat bersama. (Kaji faktanya terlebih dahulu sebelum dikongsikan)

2. Elakkan dari memuat naik gambar-gambar yang tiada manfaat, seperti gambar diri sendiri sampai penuh FB dengan muka anda.

3. Letakkan hanya gambar kecil, menutup aurat dan gambar yang tidak mendatangkan fitnah pada diri sendiri, sekiranya niat hanya hendak dikenali orang. (professional)

4. Pastikan anda tidak terlalu lama melayani FB. Cukuplah sekadarnya menyelesaikan perkara-perkara yang memerlukan FB sebagai medan berbincang.

“Janganlah kamu berasa lemah, jangan kamu berasa sedih hati kerana kamu paling tinggi darjatnya jika kamu orang beriman”  (Ali Imran,3:139)   




Siti Asyuhra bt. Abdul Rahman
Biro Pembangunan Sumber Manusia
PEMBINA UKM                                                                                                                                                                                                      

0 comments:

Post a Comment

poster promo ikhwah
picture hosting