Wednesday 29 January 2014

Silat: Belia Muslim Kuat Lebih Dicintai Allah


Bangi, 27 Jan – “Silat merupakan seni mempertahankan diri nusantara dan telah menjadi warisan dari satu generasi ke satu generasi sejak zaman dahulu lagi. Dengan silat, kita mampu membina jati diri dengan tertanamnya sifat cintakan agama, bangsa dan tanah air.”

Demikian kata Najimuddin Bin Mohd Faudzir, aktivis PEMBINA UKM dan juga peserta silat dalam Kejohanan Pencak Silat Taming Sari terbuka IPT dan jemputan antarabangsa baru-baru ini di Dewan Canselor Tun Abdul Razak (DECTAR), UKM. Beliau bertanding dalam perlawanan kategori A, berat 40 -50 kg.

“Silat juga mampu menguatkan tubuh badan kita di samping mendisiplinkan diri kita. Bukankah muslim yang kuat itu lebih dicintai Allah.” ujar beliau.

Najimuddin turut berkata, sebagai seorang ‘daie’ dan juga mahasiswa, membahagikan masa antara silat, akademik dan dakwah tidaklah begitu sukar sebenarnya jika bijak menguruskan dan mengoptima masa. Hal ini demikian kerana latihan silat hanya berjalan dua kali seminggu, pada hari Selasa & Rabu. Hujung minggu pula boleh dimanfaatkan untuk program dakwah bersama badan Islam. Beliau tidak bersetuju dengan alasan mahasiswa yang tidak dapat aktif berdakwah kerana sibuk dengan akademik dan aktiviti dalam kampus atau sebaliknya.

“Bagi mengimbangkan (tawazun) antara dakwah, aktiviti sosial & akademik adalah tidak mustahil walaupun tidak dinafikan ada cabarannya. Apa yang paling penting ialah kita harus memilih keutamaan dalam hidup kita. Yang kedua, kita perlu sentiasa mentajdid (memperbaharui) niat bila berhubung sesuatu perkara. Hal ini untuk mengelakkan diri daripada terjebak dengan perkara-perkara yang membazirkan masa” jelas Najimuddin.

Pada masa sama, beliau juga menjelaskan bahawa setiap potensi yang ada pada diri individu tidak perlu dilenyapkan begitu sahaja atau terus menjadi pasif apabila terlibat dengan badan dakwah. Seharusnya seorang ‘daie’ perlu mengembangkan potensinya yang sedia ada kerana itu juga adalah sebahagian aset untuk berdakwah.

Najimuddin merupakan seorang mahasiswa dan aktivis PEMBINA UKM yang aktif menjalankan aktviti usrah dan beraktivisma bersama PEMBINA. Beliau juga aktif bersilat dan pernah menyertai SUKEM 2013 pada bulan Oktober lepas.


Wartawan PEMBINA Bangi

0 comments:

Post a Comment

poster promo ikhwah
picture hosting