Sunday 5 January 2014

Konflik? Hadapinya!

"Kadang-kadang saya agak cemburu dengan orang lain terutama sahabat-sahabat saya.

Saya cemburu apabila mereka adalah pelajar yang rajin dan semangat belajar, tapi saya TIDAK.

Saya cemburu apabila mereka dapat menunaikan amanah dengan baik, tapi saya TIDAK.

Saya cemburu apabila mereka dapat menghadapi masalah dengan baik, tapi saya TIDAK.

Saya cemburu apabila mereka ada hati yang tenang, tapi saya TIDAK.

Saya cemburu apabila mereka tak bersangka buruk kat orang lain,tapi saya TIDAK.

Saya cemburu apabila amalan ibadah mereka begitu banyak, tapi saya TIDAK.

Saya cemburu apabila mereka bijak merancang masa, tapi saya TIDAK.

Saya cemburu sangat apabila....
MEREKA berjaya dekat dengan Tuhan, tapi saya TIDAK.”

Jadi, pernahkah anda merasa seperti apa yang saya rasa? Jika ya, tidak mengapa wahai saudaraku. Janganlah kita berputus asa dengan setiap perkara yang berlaku ke atas diri kita. Jika kita merasa cemburu dengan orang lain, lihatlah kembali nikmat yang telah Allah kurniakan kepada kita selama ini.


Jika kita menghadapi konflik dalam kehidupan seharian kita, amalkan tiga konsep iaitu HADAPI, HAYATI dan NIKMATI konflik tersebut.

(i) HADAPI
Jangan lari dari masalah kerana jika kita lari, masalah akan mengejar kita kembali.

(ii) HAYATI 
Hayati kesan masalah tersebut terhadap kita. Hayati apakah punca kepada masalah tersebut. Apakah yang perlu kita buat ? Bagaimanakah cara kita menghadapi masalah tersebut.

(iii) NIKMATI 
Nikmati masalah kita dengan cuba menyelesaikan masalah kita dengan cara yang terbaik. Cuba dapatkan pandangan daripada mereka yang lebih berpengetahuan. Akhir sekali, jangan lupa kita memohon pada yang Maha Mengetahui.

“Dan segala nikmat yang ada padamu (datangnya) dari Allah, kemudian apabila kamu ditimpa kesengsaraan, maka kepadaNya lah kamu meminta pertolongan”  -Surah An-Nahl (16:53)-

Sebelum mengakhiri kalam, saya selitkan sedikit mutiara kata daripada Hamka :

Hidup terbina antara pahit dan manis,
Kalau selalu sahaja pahit,
Hati akan menjadi rawan,
Dan,
Kalau sentiasa manis,
Hati akan menjadi bosan

Maaf di atas segala kesilapan. Segala ilham yang datang adalah dari Allah Yang Maha Bijaksana. Selawat dan junjungan ke atas Nabi Muhammad SAW. Terima kasih juga kepada para pendidik yang mengajar saya erti kehidupan.


Nurul Farhana bt. Ahmad Termizi
Biro Aktivisme 
PEMBINA UKM


0 comments:

Post a Comment

poster promo ikhwah
picture hosting