Friday 18 April 2014

Semangat, Jangan Pergi! #2 : Teruskan Perjuanganmu


“Sehari dalam kehidupan individu adalah setahun dalam kehidupan ummat. Umat yang mengerti betul akan hakikat kehidupan mereka tidak akan pernah mati.”

Ayat yang sangat menyentap hati itu dibaca berulang kali. Cuba memahami maksudnya dan mengaitkan dengan kehidupan sendiri. Jauh, masih jauh dari diri. Bacaan diteruskan. Setiap bait-bait ayat di dalam buku tersebut cuba dihayati. Terasa seperti penulisnya sedang bercakap dengan diri ini. Benarlah kata seorang sahabat, buku ini sangat menyentuh hati.

Hampir beratus kali telinga kita sering mendengar kata-kata seperti
“Jalan ini panjang... Jalan ini bukan mudah, bukan jalan yang dihiasi dengan keindahan”

Ya. Noted, faham. Tetapi faham dan amal adalah perkara yang berbeza. Bila diuji, bila terkena diri sendiri, kadang kala kita akan menjadi lemah, sedih, marah, kecewa, malas.. Seringkali kita terdengar bahawa kita akan diuji dengan masa. Kemudian harta. Kemudian jiwa.. sejauh mana kita mampu berkorban? Masa, tenaga, perkara sia-sia yang kita cinta. Anda teringat sesuatu? Tidak kiralah masalah dunia mahupun akhirat, Allah akan uji kita dengan perkara yang kita lemah berkali-kali untuk mendidik kita belajar mengatasi masalah tersebut. Selagi kita tidak belajar, selagi itu kita akan berdepan dengan masalah yang sama.

Namun bila melihat bagaimana teman-teman sekeliling mampu berkorban, bagaimana teman-teman sekeliling hadir menguatkan...sedikit sebanyak kita akan mendapat kekuatan dan semangat. Hikmah mempunyai sahabat yang sentiasa mengingatkan diri kepada Allah. Kalau kita sibuk, sahabat-sahabat yang lain jauh lagi sibuk. Dan berbagai-bagai alasan lain, kita harus cuba positifkan diri bahawa Rasulullah dan para sahabat serta orang lain jauh lebih hebat ujian dan amal mereka berbanding kita.

Jatuh bangun adalah perkara biasa. Namun tindakan selepas itu menentukan kita hendak menjadi biasa atau luar biasa. Seperti ayat yang tercatat dalam sebuah buku, umat yang mengerti betul akan hakikat kehidupan mereka tidak akan pernah mati. Ya, back to basic; mengerti tujuan penciptaan diri.

Bukan mudah untuk benar-benar menghayati. Bukan mudah untuk kekal kuat apatah lagi bila berjauhan dengan suasana dan sahabat yang baik. Namun di mana ada kesungguhan, insyaAllah, Allah akan bantu. Yang penting adanya kesungguhan dan semangat di dalam diri untuk memungkinkan semua ini. Keazaman untuk benar-benar menjadi hamba yang bermanfaat kepada agamaNya.  Apabila saya mendengar kata-kata “Saya fed up lah kak. Saya dah penat” atau “Saya rasa dah tak mampu, rasa nak ‘keluar’....” Saya hanya mampu tersenyum. Siapa yang tidak rasa benda sama? 

TAPI...ingat akan satu perkara:

-Janganlah engkau putus asa kerana putus asa itu bukanlah akhlak seorang muslim-


Allahu Akbar!


Daripada buku Bagaimana Menyentuh Hati

NAMY
Aktivis PEMBINA UKM


1 comments:

Post a Comment

poster promo ikhwah
picture hosting