Friday 4 April 2014

Daie dan Medium Dakwah

~In The Name of Allah, The Most Gracious and The Most Merciful~

Assalamualaikum sahabat.. harap awak, enti, antum, dan kome semua di bawah lindungan Allah.. =)

Kini, media merupakan salah satu metod atau medium yang pada pendapat saya sangat penting. Terutamanya bagi sasaran dakwah yang kerap duduk di hadapan komputer dan juga kerap menggunakan internet dalam kehidupan seharian. Jika kita lihat masyarakat sekarang, kebanyakannya menggunakan saluran internet untuk melakukan tugasan mereka atau pun berkomunikasi dengan sesiapa sahaja, malah bagi urusan kerja juga banyak institusi atau badan menggunakan saluran internet untuk berhubung sesama mereka bagi urusan kerja. Begitu juga dengan pelajar di institusi pengajian tinggi.

            Mengapa saya fokus terhadap internet, kerana melalui internet pelbagai capaian yang kita boleh perolehi seperti mendengar radio, menonton televisyen dan sebagainya. Pendek kata, jika ada saluran internet, segalanya boleh dicapai. Segalanya di hujung jari sahaja. Bagi para da’i, pelbagai metod yang boleh digunakan bagi meluaskan capaian dakwah mereka dalam ruang lingkup media hari ini. Antaranya, penyiaran televisyen, radio, kemahiran fotografi, kemahiran komputer dan lain-lain lagi.

            Bagi penyiaran televisyen, pelbagai saluran yang kita sebagai daie boleh kita ceburi contohnya, sebagai penceramah, ahli panel forum, usrah dan sebagainya. Bagi bidang penyiaran radio pun begitu juga. Bagi kemahiran fotografi kita boleh memainkan peranan sebagai jurufoto, edit gambar, dan ‘publish’ pada orang lain. Itu semua merangkumi kemahiran aplikasi computer dan internet. Untuk kemahiran aplikasi computer juga dengan ganbar yang ada itu kita boleh masukkan di dalam aplikasi ‘photoshop’ untuk peroleh gambar yang lebih cantik dan menarik untuk tatapan umum. Selain itu, kemahiran yang penting juga pada masa kini untuk para daie ialah kemahiran penulisan contohnya, menulis cerpen, skrip, blog, motivasi dan lain-lain. Semua jenis penulisan itu boleh dimuatkan sama ada dalam internet atau dijadikan novel atau buku. Yang penting segalanya tidak lari dari landasan syarak.

            Setiap manusia mempunyai minat dan kecenderungan yang berbeza. Begitu juga kita sebagai daie. Jadi untuk mencapai matlamat sebagai daie, pilihlah bidang yang sesuai dan kita lebih cenderung padanya atau pilih bidang media yang kurang di ceburi oleh para daie. Contohnya bidang penulisan skrip. Memandangkan masyarakat sekarang yang gemar menonton televisyen, pada pendapat saya ini adalah bidang yang patut para daie rebut dan kuasai untuk menarik minat masyarakat terhadap cerita yang lebih menampilkan unsur islamik.

            Akhir kalam, saya berpendapat kita sebagai daie jangan rasa rendah diri tidak bertempat. Sampai bila kita mahu berada di takuk lama. Gejala kristianisasi sentiasa bekerja keras siang dan malam untuk menyampaikan dakyah mereka. Sejauh mana usaha kita? Mari kita muhasabah diri, apa yang telah kita sumbang pada agama hari ini? Kita bermula dengan usaha yang kecil kemudian kita capai benda yang besar. Berilah tumpuan pada bidang media yang kita minati kemudian asah bakat perlahan-lahan. Insya-Allah suatu hari nanti bakat tersebut akan dapat digilap dan menjadi sinar pada masyarakat. Sekian, wallahua’lam..




Nur Farah Ain Bt. Ismail
Biro Tarbiyah PEMBINA UKM

Dipetik dari blog penulis: http://nukilanhamba.wordpress.com/2013/04/08/akhirnya/

0 comments:

Post a Comment

poster promo ikhwah
picture hosting