Thursday 12 July 2012

Tetamu Istimewa




“Amir, bulan depan kita ada tetamu tau,” ujar Fateh sambil menepuk bahu rakannya.
Spontan Amir menoleh, kerja menaipnya terhenti.
“Siapa?” Berkerut dahinya.
Fateh tersenyum. “Tetamu istimewa. 20 Julai nanti. Harap kau dapat buat persediaan,”jawab Fateh dan terus berlalu pergi.
Amir menggaru-garu kepalanya. ‘Tetamu istimewa?’


Keesokan paginya…

“Aku ada belikan kau jubah. Balik kelas nanti aku bagi kau,”kata Fateh pada Amir.
“Jubah?” Amir kehairanan .
“Hadiah persahabatan.”
“Thanks bro.”
“Weekend ni kita kemas rumah tau. Kan tetamu istimewa kita nak datang, kita kenalah buat preparation.”
“Siapa tetamu istimewa kita tu? Parents kau ke? Cuba kau beritahu aku siapa yang istimewa sangat tu.”
“Betul ke kau tak tahu?” tanya Fateh.
Pantas Amir menggeleng.
“Kau nak tahu?”
“Yup! Siapa dia?” tanya Amir. Menanti jawapan daripada sahabatnya.
“Tetamu istimewa kita yang bakal datang nanti bernama Ramadhan. Nah, aku dah senaraikan persediaan yang kita boleh buat untuk menyambut kedatangan Ramadhan dan amalan-amalan pada bulan Ramadhan nanti.” Fateh menghulurkan sehelai kertas berlipat kepada Amir.

Amir menyambutnya lalu membuka kertas tersebut. ‘Masha’ Allah macam mana aku boleh lupa ni. Ramadhan dah nak dekat. Aku nak raikan kedatangannya. Aku  tak nak lepaskan peluang beramal sebanyak-banyaknya dalam bulan yang mulia ini.’
Amir menadah tangannya.

“رمضان وبلغنا وشعبان رجب فى لنا بارك اللهم”


Amin. Amir tersenyum. Tidak sabar rasanya hendak menyambut tetamu istimewa itu.
Firman Allah s.wt:

“Wahai orang-orang yang beriman! Bertakwalah kepada Allah dan carilah wasilah (jalan) untuk mendekatkan diri kepada-Nya, dan berjihadlah 9berjuanglah) di jalan-Nya agar kamu beruntung.”

(Surah Al-Maidah:35)


NurCahaya
Sains Makanan dan Pemakanan
UKM

poster promo ikhwah
picture hosting