Saturday 17 March 2012

Kerana segumpal darah itu..




 
Ertinya:
Diriwayatkan daripada Amirul Mukminin, Abi Hafs Umar Bin Al-Khattab r.a., kata beliau, “Saya mendengar Rasulullah s.a.w. bersabda: “Sesungguhnya setiap perbuatan bergantung pada niatnya. Dan sesungguhnya setiap orang(akan dibalas) berdasarkan apa yang diniatkannya. Siapa yang hijrahnya kerana (ingin mendapatkan keredhaan ) Allah dan Rasul-Nya maka hijrahnya kepada (keredhaan) Allah dan Rasul-Nya. Dan siapa hijrahnya kerana menginginkan kehidupan dunia atau wanita yang ingin dinikahinya maka hijrahnya (akan bernilai sebagaimana) yang diniatkannya”

Riwayat dua imam hadith, Abu Abdillah Muhammad bin Ismail bin Ibrahim bin Al-Mughirah bin Bardizbah Al-Bukhari dan Abu Al-Husain, Muslim bin Al-Hajjaj bin Muslim Al-Qusyairi An-Naisaburi di dalam dua kitab Sahih, yang merupakan kitab yang paling sahih pernah dikarang. 

SEBAB-SEBAB WURUD/LAHIRNYA HADITH
Di dalam kitab Al-Mu’jam Al-Kabir Tabrani meriwayatkan menerusi sejumlah perawi yang thiqah(dipercayai), menerusi Ibnu Mas’ud, Katanya dikalangan kami terdapat seorang lelaki melamar seorang wanita bernama Ummu Qais tetapi ia menolak jika tidak mahu berhijrah.
           
Bagi memenuhi keinginan Ummu Qais, lelaki itu bersedia untuk berhijrah mengikuti wanita itu dan menikahinya. Kamipun memanggilnya dengan gelaran Muhajin Ummu Qais kerana ia ikut berhijrah semata-mata kerana mahu berkahwin dengan wanita itu

KETERANGAN
  • Para ulama’ bersependapat bahawa perbuatan seorang mukmin tidak akan diterima dan tidak mendapat pahala jika tiada niat. Jadi, niat merupakan syarat sah sesuatu ibadah
  • Orang yang berniat untuk melakukan kebaikan tetapi tidak kesampaian( sakit parah, meninggal dunia), maka tetap mendapat pahala dengan niatnya.
  • Hadith ini mendorong supaya kita sentisa ikhlas dan sentiasa  memperbaharui niat dalam melakukan apa sahaja perkara.
  • Setiap amal kebaikan semata-mata kerana mencari keredhaan Allah, semuanya digolongkan sebagai ibadah.

SENTIASALAH MEMPERBAHARUI NIATMU AGAR NIATMU ITU BENAR  UNTUK  ALLAH SEMATA-MATA

Sumber rujukan: Syarah Hadis 40 Imam Nawawi
                          Penterjemah & Syarah: Ibnu Amrullah Yusuf





Penulis: Annasehah Bt. Mohd Sahid (UKM)

poster promo ikhwah
picture hosting