Tuesday 5 June 2012

UGUT DI UKM?


       Beberapa minggu lepas,UKM heboh dengan tragedi ragut yang begitu tidak disangka-sangka dan minggu ini,ukm dikejutkan lagi dengan isu memeras ugut kerana individu yang terlibat dalam jenayah ini telah berani menggunakan kekerasan iaitu mengunakan pisau sebagai objek untuk memeras ugut. Kejadian berlaku di perhentian bas Kolej Rahim Kajai sekitar jam 3 petang pada 4 November. Tiga pelajar perempuan telah menjadi mangsa dan barang-barang berharga seperti telefon bimbit dan dompet terpaksa diserahkan kepada si pemeras ugut setelah mereka diacu dengan pisau di bahagian perut. Sejurus selepas kejadian,mangsa terus melaporkan kejadian tersebut kepada pihak Wisma Aman.

      Berikutan daripada kejadian-kejadian ini,jelas menunjukkan bahawa,tahap keselamatan diri dan harta benda sendiri berada dalam keadaan yang membimbangkan. Berada di dalam kampus atau di luar kampus tidak menjadi isu lagi kerana bahaya itu ada di mana-mana atau dengan bahasa yang lebih mudah,penjenayah itu mungkin berada di kalangan kita juga. Oleh itu,jika sekarang kita telah berhati-hati,maka,mulai dari saat ini,kita perlu setapak lagi kehadapan.

      Perkara pertama yang perlu diambil perhatian,sebelum kita melangkah ke sesuatu destinasi,amalkan apa-apa doa hatta membaca basmallah sekalipun,insyaAllah Allah akan melindungi kita dari segala bahaya. Atau mengamalkan satu doa daripada hadis Rasullullah. Rasulullah s.a.w. mengajarkan kepada umatnya satu doa yang jika dibaca tiga kali di waktu pagi dan tiga kali di waktu petang maka akan terhindarlah kepada yang membacanya daripada segala kemudaratan disepanjang hari tersebut. Doa daripada hadis tersebut adalah seperti berikut


                                        


      Langkah seterusnya,perlu memastikan kita sentiasa berteman untuk pergi kemana-mana untuk mengurangkan peluang jenayah itu berlaku. Sentiasa membawa apa-apa barang sebagai senjata diri. Berusaha untuk belajar ilmu mempertahankan diri meskipun sekadar belajar cara-cara untuk mengelak atau menepis cengkaman si penjahat. Biasakan membawa sedikit wang di dalam dompet untuk mengurangkan jumlah kerugian jika kita diragut atau diugut. Secara keseluruhannya,untuk mengelakkan diri daripada menjadi mangsa,kita sendiri yang harus berusaha untuk mengambil langkah berjaga-jaga.

     Setiap yang berlaku,Allah adakan bersama hikmahnya. Semoga kita tahu menilai dan sentiasa berusaha untuk membaiki apa yang harus dibaiki. Setiap yang buruk itu datang daripada kita sendiri dan setiap yang baik itu datang daripada Allah tentunya. Semoga individu yang bersalah itu diberikan hidayah untuk mengakui kesilapan dan dibukakan hatinya untuk bertaubat kepada Allah. Dan semoga kita yang penonton ini bukan sekadar memandang,kita perlu lebih dari itu.

Munirah binti Ismail,
Sains Sekitaran,
Pembina UKM

poster promo ikhwah
picture hosting