Wednesday 27 June 2012

Tanpa Tarbiyah Tiadalah Ukhuwah Fillah (SIRI 1)

“Nur, dah sedia belum untuk bentang ‘task’ malam ni? Kak Rita dan semua ‘halaqahmate’ mesti tak sabar nak dengar”Soal Dila kepada Nur yang merupakan sahabat rapatnya. 

Mereka berlainan kelas dan berlainan ‘dorm’ di asrama. Bahkan mereka juga bukan dari sekolah yang sama semasa di tingkatan satu hingga lima akan tetapi menjadi sahabat kerana sebuah tarbiyah.

Hurm, aku takutlah. Aku tak reti nak bercakap depan orang apa lagi nak bentang ‘task’ dalam usrah. Dila tolonglah aku, macam mana ni?” Rintih Nur kepada sahabatnya. 

Nur seorang yang pendiam di dalam kelas akan tetapi dia seorang yang peramah dan mempunyai ramai kenalan. Nur suka menolong kawan-kawannya dan semua kawan-kawannya menyenangi kebaikan yang dilakukannya. 

Janganlah risau, aku yakin kau mesti boleh”. Balas Dila untuk menenangkan hati sahabatnya itu.

 Bermulanya perjalanan ke gerbang tarbiyah…

Nur merupakan seorang pelajar sekolah agama yang agak pasif. Semasa di sekolah menengah dia tidak pernah tinggal di asrama. Kehidupannya seperti pelajar sekolah menengah biasa yang pergi sekolah pada waktu pagi dan pulang ke rumah pada waktu petang kerana kelas tambahan (tuisyen) dan begitulah pada hari-hari seterusnya. 

Di sekolah, Nur telah terbiasa di dedahkan dengan program usrah. Akan tetapi dia merasa tidak selesa dengan program tersebut kerana waktu yang ditetapkan adalah pada tengah hari (waktu tamat sesi persekolahan) tambahan pula ketika itu rasa tanggungjawab dakwah tidak tersemat di hatinya. Ada suatu ketika dia pernah menolak untuk mengikuti program usrah di sekolah dan menyebabkan ustazah agak kecewa dengan tindakan tersebut. Ustazah dan ustaz di sekolahnya sangat menekankan aspek tarbiyah dan usrah. Tambahan pula, Nur antara pelajar yang boleh dinaikkan menjadi naqibah. Walau bagaimanapun Nur seorang yang keras hati dan tetap tidak mahu melibatkan diri dengan program usrah sehinggakan perkataan usrah itu menjadi satu beban atau musuh baginya.

Kehidupan Nur mulai berubah apabila dia memasuki alam persekolahan menengah atas (tingkatan enam). Pada ketika ini, dia sedang cuba menjinakkan diri berada dalam suasana kehidupan asrama. Nur berasa gembira kerana dia mudah mendapat kawan-kawan di asrama dan mulai seronok dengan kehidupan barunya. Walaupun Nur anak bongsu daripada 7 orang adik-beradik akan tetapi dia tidak kekok dan pandai membiasakan diri di tempat baharu. 

Walau bagaimanapun, dia mempunyai satu kelemahan iaitu sukar untuk memilih kawan yang betul-betul sesuai dijadikan sebagai kawan atau sahabat. Apabila Nur terlalu asyik dengan kawan-kawan yang ramai di asrama, dia mulai berubah seperti lalang, tidak tetap pendirian dan seolah-olah dia tidak tahu akan peraturan sekolah dan asrama. 

Petang ni aku tak pergi ‘prep’ (waktu belajar) tau”. Beritahu Alia kepada kawan-kawan ‘dorm’nya. 

Alia seorang pelajar yang agak nakal dan sering melanggar peraturan sekolah. Dia juga merupakan seorang yang kurang peramah dengan orang lain. 

Tak pergi ‘prep’? Boleh ke? Sebenarnya aku pun macam malas je nak pergi ‘prep’ petang ni, mengantuklah.” Balas Nur kepada Alia. 
Yalah aku pun macam tak nak pergi je.” Ujar Zai, salah seorang dari rakan ‘dorm’nya. 
Kalau macam tu, kita tak payah pergilah. Kalau ada yang panggil kita senyap je, kalau tak pun bagi tahu yang kita sakit perut.” Ujar Alia. 

Bermula dari kejadian tersebut, Nur mulai terikut-ikut dengan sikap buruk kawan ‘dorm’nya. Sehinggakan banyak peraturan asrama yang lain tidak ditaati sedangkan dahulunya Nur seorang yang sukar untuk melanggar peraturan sekolah. 

Nur, maghrib tadi kau tak solat di surau ke? Tak nampak pun batang hidung kau.” Soal Chom, kawan sekelasnya. 
 “ Eh, taklah aku solat di surau aras bawah.” Jawab Nur. 

Jawapan itu hanyalah satu ungkapan untuk mengelak daripada diketahui oleh kawannya yang dia sebenarnya tidak solat di surau tapi di dalam ‘dorm’. Solat di dalam ‘dorm’ merupakan salah di sisi peraturan asrama. Nur melanggar peraturan tersebut kerana terpengaruh dengan kawan-kawannya yang lain. 

Suatu hari, sekumpulan akhawat UTM telah datang ke sekolahnya untuk memperkenalkan program usrah kepada para pelajar. Program usrah ini telah dibenarkan oleh pihak sekolah untuk para pelajar kerana pendekatan yang dibawa oleh mahasiswa UTM ini sedikit sebanyak mampu untuk menarik minat para pelajar terhadap program usrah. Di samping itu, mereka juga dari kalangan pelajar universiti, oleh itu para pelajar dapat terdedah dengan suasana di alam universiti melalui pengalaman akhawat usrah mereka.

Usrah lagi. Bosan betul aku.” Bisik Nur dihatinya. 

Nur seolah-olah meletakkan perkataan usrah itu satu perkara yang sangat membosankan dan tidak mendatangkan apa-apa manfaat untuknya. Kemudian salah seorang daripada kawan sekelasnya bertanya, 

Nur, kau tak nak masuk halaqah ke? Alah yang sama macam usrah tu. Jomlah, aku rasa macam menarik je.” Ujar Nora.

Halaqah? Tak pelah, aku tak sedia lagi nak masuk usrah lagipun usrah ni kan kena banyak bercakap, aku malulah.” Jawab Nur yang cuba mengelak dari ajakan kawannya itu. 

Jomlah Nur, nilah masanya untuk kita mencabar keyakinan diri kita. Mana tahu dengan masuk usrah ni kita dapat baiki kelemahan diri dengan bercakap depan orang ramai di samping tu dapat tambahkan ilmu.” Pujuk Nora. 

Okey tapi aku fikir dulu ye. Tak pasti nak masuk ke tak.” Jawab Nur, cuba untuk menjaga hati kawannya itu.

Urm macam nilah kalau kau rasa nak masuk usrah tu nanti bagilah profil diri dan pencapaian akademik pada Dila, dia yang ‘incharge’ benda tu.” Balas Nora dengan rasa sedikit hampa.



Terbitnya ukhuwah Islamiyah…

 “Assalamualaikum Nur.” Sapa Dila yang merupakan orang yang bertanggungjawab dalam mencari ahli usrah. 

Waalaikumussalam.” Jawab Nur. 

Tak masuk usrah ke? Saya tengok awak macam ada potensi tau . Yalah awakkan budak mumtaz mesti banyak ilmu boleh kongsi. Lagipun ramai budak-budak kelas awak yang masuk usrah ni. Nadiah dan Fatimah satu ‘dorm’ dengan awak tu pun masuk. Marilah.” Ujar Dila. 

Oh hari tu Nora ada ajak saya masuk tapi tak pela saya rasa, saya tak sesuai masuk usrah ni.” Jawab Nur yang masih enggan mengikuti program tersebut. 

Kenapa rasa tak sesuai pula? Belum cuba belum tahu tau. Setiap orang yang Allah pilih untuk melakukan perkara yang baik mesti dia seorang yang hebat. Usrah ni kan program baik, rugi kalau lepaskan peluang ni.” Balas Dila yang sedang cuba memujuk Nur. 

Walaupun Dila tidak rapat dengan Nur akan tetapi Dila seorang yang suka mengajak kawan-kawannya membuat perkara baik. Dila mula mengenali Nur melalui kawan-kawan sekolah Nur yang dulu. Dila mengetahui bahawa Nur dahulunya seorang yang baik dan tidak pernah melanggar peraturan sekolah akan tetapi kenapa kini Nur jadi seorang yang lain. Mungkin Nur mengalami ‘culture shock’ kerana dia tidak pernah berada dalam suasana asrama. Dila tahu tentang masalah yang sedang dilakukan oleh Nur dan kawan ‘dorm’nya. Melanggar peraturan asrama dan sebagainya. Dila cuba untuk menarik kembali Nur yang dulu. 

Walaupun dia tidak pernah mengenali siapa Nur. Sikap setia kawan Dila menyebabkan Nur merasa dihargai. Dila sering kali cuba menasihati Nur tentang perkara yang tidak patut dilakukan oleh seorang pelajar. Dila juga sering mengajak Nur solat di surau dan sebagainya. Selain itu Dila juga menceritakan kebaikan-kebaikan menyertai usrah kepada Nur.

Dila ni profil diri dan pencapaian akademik aku”. Ujar Nur yang sudah mulai rasa rapat dengan Dila dengan memberi sehelai kertas. 

Pemberian kertas tersebut menunjukkan bahawa Nur telah bersetuju untuk menyertai program usrah tersebut. Dila merasa sangat gembira dan lega dengan hati Nur yang sudah lembut untuk menerima usrah walaupun dia mengetahui bahawa penyertaan Nur ke dalam usrah bukan dengan kemahuannya sendiri... bersambung...

 Nurul Hajjar binti Atan (Ukhti Ansarullah)
Komunikasi Dasar Awam, UKM

poster promo ikhwah
picture hosting