Thursday 7 June 2012

Siapa IRSYAD MANJI?

Irsyad Manji

         Nama Irsyad Manji disebut-sebut sejak belakangan ini.Kenapa ya? Kerana himpunan yang dia ingin adakan untuk membincangkan hasil kerjanya melalui sebuah buku yang bertajuk “Allah,Liberty and Love” yang memperjuangkan usaha LGBT iaitu Lesbian, Gay, Bisexual dan Transgender. Alhamdulillah dan bersyukur kita kepada Allah kerana perhimpunan yang sesat ini telah dibatalkan oleh pihak yang bertanggungjawab.Irsyad Manji, ikon LGBT yang menjadi sanjungan Zaid Ibrahim dan anaknya, Ezra Zaid selain kebanggaan buat sebilangan besar ahli Majlis Peguam yang diketuai oleh Ambiga Sreevanasan.Sebenarnya perkara ini merupakan ancaman terbesar kepada akidah umat Islam yang sangat merisaukan.


Siapa pula Zaid Ibrahim dan Ezra Zaid? Ezra Zaid merupakan pelajar di salah sebuah Universiti di Kanada dan dipercayai beliaulah yang telah menbawa Irsyad Manji ke Malaysia. Beliau adalah anak kepada bekas pemimpin politik kontroversi yang merupakan pengarah syarikat ZI Publication. Baru-baru ini, beliau telah ditahan kerana terlibat menerbitkan buku hasil tangan Irsyad Manji sebanyak 180 buah buku, dan telah dirampas dalam satu operasi yang di jalankan oleh Jabatan Agama Islam Selangor ke atas pejabat syarikat penerbitannya yang terletak di Petaling Jaya,Selangor. Beliau telah disoal siasat selama lebih tiga jam dan dibebaskan sejurus selepas dijamin oleh seorang penjawat awam.(Sumber akhbar Kosmo)

          Berbalik kepada Irsyad Manji, dalam menghalalkan perbuatannya Irsyad Manji menyalahkan Allah Taala kerana mencipta manusia yang mempunyai kecenderungan seks songsang sepertinya. Dengan kata lain, manusia tidak salah, tetapi yang salah adalah Allah Taala. Pendapat ini adalah sama dengan konsep beriman dengan akidah Jabariyah. Mazhab Jabariah muncul di Kufah pada zaman kerajaan Bani Umaiyyah,Pengasas mazhab ini ialah Jaham Ibnu Safuan yang berasal dari Khurasan. Asal Jabariah ini diambil dari perkataan Al-Jabr atau Jabrun yang membawa maksud digagahi atau tergagah. Mereka berpendapat bahawa manusia dan makhluk itu bergantung kepada qada dan qadar Allah semata-mata atau sepenuhnya. Mereka juga mengatakan tidak ada sedikit pun bagi manusia ikhtiar dan tidak boleh memilih sama sekali. Segala perbuatan baik dan buruk manusia itu bukan atas dasar kehendak diri sendiri dan itu semua adalah dari kehendak Allah.


SUDUT PANDANG

Sebenarnya, pendapat itulah yang telah disuarakan dengan lantang oleh Irsyad Manji dalam  perjuangan mendapatkan hak yang kononnya patut diterima kerana bagi mereka Allah telah menganugerahkan dia dan orang lain perasaan suka kepada sesama sejenis, bagi dia itu adalah anugerah dan tidak boleh menyalahkan manusia kerana manusia hanya menerima sahaja pemberian Allah.

           Persoalannya disini,kenapa pendapat tersebut begitu lantang dan berani disuarakan secara umum tanpa memikirkan kesan-kesan yang terpaksa dihadapi oleh mereka?Seolah-olah mereka tidak gentar dengan apa-apa kuasa sekalipun?Jika difikir-fikir semula,tidak hairanlah jika semua ini digerakkan tanpa apa-apa rasa gentar sekalipun kerana dengan Tuhan sendiri mereka sudah tidak takut inikan pula dengan manusia, nauzubillah.

             Sungguh, apabila diteliti dan difahami tentang perkara sebegini yang semakin hari semakin menjadi-jadi adalah kerana tiadanya asas akidah yang jelas dan kukuh. Sesungguhnya juga, asas agama islam ini perlu diterapkan sejak kecil dan sehingga dewasa kerana fahaman tentang Islam bukanlah perkara yang perlu di ambil enteng bahkan keimanan perlu disuburkan kedalam jiwa agar membuahkan cinta kepada Allah.Malah, ini perkara pertama yang perlu diberi perhatian dalam proses pembinaan ummah. Proses-proses ini memerlukan semua tangan memberi bantuan bermula dari institusi kekeluargaan,masyarakat dan negara.

          Justeru itu, proses pemantapan akidah adalah perkara pertama yang perlu diberi perhatian dalam proses pertama pendidikan. Jangan hanya anak-anak dihantar ke sekolah yang sarat dengan pemantapan ilmu dunia tapi tidak disertakan dengan ilmu akhirat. Rugilah jika begitu kerana tanah yang dipijak ini adalah milik Allah dan bukanlah milik pemimpin dunia yang kita sanjung tanpa berfikir. Sekian sahaja wallhua’lam.

Penulis: Munirah bt Ismail (Sains Sekitaran)

poster promo ikhwah
picture hosting